Matematikailag lehetséges az időutazás

2017.04.29. - 00:13  |  Nincs hozzászólás

Már jóval azelőtt, hogy Einstein megalkotta volna a relativitás elméletét, miszerint az idő relatív és rugalmas, az emberiség más eljátszott az időutazás gondolatával. Most két fizikus egy részletes kutatásban kimutatta, hogy elméletileg lehetséges az időutazás.

A science fiction világa tele van olyan karakterekkel, akik képesek kedvükre utazni az időben. Páran "metaemberi" képességeikkel képesek erre, de a legtöbbször egy külső szerkezetre hagyatkoznak, amit mindenki csak időgépként ismer. "Az emberek fikcióként gondolnak az időutazásra. És azt is hisszük, hogy ez nem lehetséges, csak azért mert valójában még sosem csináltuk. Pedig matematikailag egy abszolút lehetséges dologról beszélünk." - mondta Ben Tippet, a University of British Columbia elméleti fizikusa és matematikusa.

Amit Ben Tippet, és asztrofizikus társa a Maryland-i Egyetemről, David Tsang létrehoztak egy matematikai képlet. Ez a képlet Einstein általános relativitáselméletét veszi alapul és azzal bizonyítja, hogy az időutazás lehetséges, elméletben. Itt az időutazás alatt azt értjük, amit bármelyik laikus értene, vagyis " egy külső szemlélő által megfigyelt, az alany az időben és térben, előre és hátra történő mozgása".

time1

Ben Tippet

"Az én időgép modellem a meghajlított téridőt használja, hogy az időből egy kört alkosson egy egyenes vonal helyett. Ez a kör repít minket vissza az időben." - magyarázza Tippet. Végérvényesen arról van az ő modelljük szerint, az idő képes nagy tömegű testek körül meggörbülni, akár a fizikai tér teszi ezt az univerzumban. Tippet és Tsang időgépe, a TARDIS (Traversable Acausal Retrograde Domain in Space-time) egy téridő geometriai "buborék", ami képes a fénynél gyorsabban menni. "Ez egy olyan doboz, ami először előre, majd hátra megy az időben, ahogy követi a kört a téridőben."

Sajnos egyelőre azonban nem lehet ilyen szerkezetet létrehozni. "Ugyan matematikailag lehetséges, de egyelőre még lehetetlen egy ilyen téridő-gépet építeni, mert a szükséges alapanyagok, - amit egzotikus anyagnak hívunk - amik ilyen módon meghajlítják a téridőt még nem állnak rendelkezésünkre. Csak fel kell őket fedezni." - mondta Tippet.

tme2

Nem ez az első tanulmány, ami elméletileg lehetségessé teszi az időutazást. Más módszerekkel is bebizonyították már az utazás lehetőségét, például foton stimulációval. Ettől eltekintve még továbbra is sokan tartják úgy, hogy azért nem tudunk időgépet építeni, mert maga az időutazás lehetetlen. Erre is több elmélet született, egyesek az idő és energia közti kapcsolatra mutogatnak, míg mások úgy tartják, hogy azért nem tudunk időutazni, mert "még nincs jövő, ahova utazhatnánk".

Ez viszont már bőven túllép a számokon és elméleteken, belépve a filozófia világába. Egy dologban azonban minden időutazással foglalkozó tudós egyetért, ahogy Tippet mondta, "a téridő tanulmányozása egyszerre lenyűgöző és problémás."

Forrás: https://futurism.com

Rovat további cikkei

A fák is képesek a vándorlásra!

A fák nem képesek járni. Ugyanakkor a változó klimatikus viszonyokhoz...