Csillagászok sötét anyag nélküli galaxisra bukkantak

2018.03.31. - 12:38  |  Nincs hozzászólás

Ameriak csillagászok olyan távoli galaxisra bukkantak, ami teljesen sötét anyag mentes. Ez azért nagyon érdekes, mert eddig nem volt tudomásunk olyan galaxisról ami létezni tud sötét anyag nélkül, a tudósok mindezidáig azt feltételezték ez a galaxisban található égitestek első számú összetartó ereje, a sötét anyag hiányában jóformán nem lenne tömegük és forgómozgásukból adódóan egyszerűen szétrepülnének.

A sötét anyag a tudósok feltevése szerint ötször gyakoribb, mint az univerzumban található bármely normál anyag, de nem bocsát ki fényt vagy sugárzást, csak és kizárólag a gravitációs hatása érzékelhető, épp ezért nagyon nehéz vizsgálni. Vélhetőleg a kozmosz 27 százalékát alkotja sötét anyag.

A Yale Egyetem egyik csillagásza, Pieter van Dokkum bukkant rá a különös galaxisra, amikora a kutató és kollegái munkájuk során olyan galaxisokat tanulmányoztak, amelyek nagy területet foglalnak el, de mégis kevés csillaggal rendelkeznek. Egy Dragonfly (~szitakötő) névre keresztelt speciális teleszkópot készítettek a vizsgálathoz, ami 48 telefotó lencséből áll. Az újonnan talált galaxis éppen akkora, mint a Tejútrendszer, de századannyi csillaggal rendelkezik.

A kutatóknak akkor tűnt fel, hogy ez a galaxis más, mint bármelyik amit korábban vizsgáltak, amikor azt tapasztalták, hogy a területén fellelhető kevés csillagcsoportosulás mindegyike olyan kilométer per órás sebességgel közlekedik – jelen esetben negyed olyan lassan– amiből Van Dokkum szerint egyenesen következik, hogy a bolygók közt nincs sötét anyag.

A felismerést követően még számos tesztet elvégeztek, ami alapján egy kutatócsoport felfedezte, hogy a galaxis tömegéért valójában a csillagok felelősek és eltörpül mellettük a sötét anyag hatóereje.

A csillagászoknak még nincs magyarázatuk arra, hogy mindez hogyan lehetséges, de affelől szemernyi kétségük nincs, hogy a számolásaik helyesek. Az eredmények meghökkentőek, hiszen az eddigi tudásuk alapján minél kevesebb csillaggal rendelkezik egy galaxis, annál több sötét anyagnak kellene kitöltenie a teret.

A tanulmánynak éppen ezért bőven akadnak bírálói, például akik szerint van Dokkum galaxisa annyira egyedi, hogy talán nem is nevezhető valódi galaxisnak. Egy másik ellenérv, hogy talán a ritka galaxis területén jelenlévő sötét anyag éppen egy van Dokkum által vizsgált területen kívül összpontosul. Van Dokkum kikéri magának a kétkedők véleményét, szerinte tagadhatatlan, hogy a glaxisban semmi más nincs csak csillagok, emellett természetesen nem vonja kétségbe, hogy az univerzum egy létező eleme a sötét anyag.

Egyelőre még csak bizonyítatlan spekulációk vannak arra is, hogy a felfedezett galaxisban miért nincs sötétanyag. Négy népszerű elmélet létezik, ezek közül a tudósok kedvence az, ami szerint a galaxis az univerzum egy olyan korai szakaszában - ma megmagyarázhatatlan - módon fejlődött ki, amivel a tudósoknak eddig nem volt alkalma foglalkozni.

Az erről szóló tanulmány egyik szerzője elmondja, hogy mindeddig a tudósok azt gondolták, hogy mivel minden galaxis jözös eleme a sötét anyag, ezért az egyfajta magyarázattal is szolgálhat arra, hogy hogyan alakultak ki a galaxisok. Eddig volt egy elképzelésük arról, hogy hogyan működik az univerzum, most azonban biztosan tudják - paradox módon a hiánya mutatta meg - hogy a sötét anyaglétezik és talán számos módja lehet a glaxisok kialakulásának.

Forrás: https://newatlas.com