Megújuló energiaforrások

Napelemes autópályát adtak át Kínában

2017.12.23. - 11:30  |  Nincs hozzászólás

Láthattuk, ahogy Európában több helyen is kísérleteznek a napelemes utakkal. Volt néhány kísérleti út, és rövdidebb vidéki útszakaszok, ahol véglegesen helyezték el a napelemeket. A versenybe azonban beszállt Kína is, és már meg is építettek egy 1 kilométeres útszakaszt.

Kína szinte az összes lehetőséget megragadja, a megújuló energiáról van szó. Ide tartozik egy egyelőre nem túl elterjedt módszer, az utak napelemmel való borítása. Más át is adtak Santung tartomány fővárosától, Jinantól nem messze egy 1 kilométeres szakaszt a naplemes autópályából, amit a Qilu Trasportation Developement Group épített. A Quartz szerint az autópályát három réteg borítja: középen vannak a napelemek, alul szigetelés, mindezek tetején pedig áttetsző beton.

A napelemek két sávot és a leállósávot foglalják el, így összesen 5875 négyzetmétert fednek le. A tervek szerint az autópálya teljes szakaszát napelemekkel fogják borítani, de egyelőre csak egy egy kilométeres teszt-szakaszt adtak át, amin már közlekednek is a járművek. Ezek a panelek évente akár egy millió kilowattóra energiát is képesek termelni, ez elég nagyjából 800 háztartás ellátásához.

China-Solar-Panel-Road-Jinan-1020x610

A technológia egyelőre azért nem terjedt el, mert más módszerekhez képest rendkyvül drágának számít, továbbá folyamatos tesztelésekre van szükség, hogy kellően időtálló-e az út. A munkálatok vezetője, Zhang Hongchao azonban elmondta egy interjúban, amit a CCTV-nek adott, hogy ezek az utak tízszer nagyobb terhelést is képesek elbírni, mint a hagyományos aszfalt utak, ami rendkívül figyelemreméltó.

A QTDG igazgatója elmondta, hogy “ez a projekt rengeteg földet fog elérhetővé tenni, mivel azokat nem kell napelem farmokkal befedni.” Az úton generált áramot a lámpák üzemeltetéséhez, hóolvasztó berendezésekhez, térfigyelő kamerákhoz, jelző kivetítőkhöz és fizetőkapuk üzemeltetéséhez fogják használni, a maradékot pedig az elektromos hálózatba fogják vezetni. A hosszútávú terv, hogy később az itt begyűjtött energiából elektromos autókat tudjanak tölteni.

Az igazgató nem árulta el, pontosan mennyibe is került a projekt, de elmondása szerint fele annyiba, mintha más országban építették volna meg az utat. “A napelemek kínai gyártással tovább tudtuk csökkenteni az árakat.” Zhang szerint egy négyzetméter nagyjából 458 dollárba került, ami drágább, mintha normál utat fektettek volna, de hosszútávon visszahozhatja az árát.

Forrás: https://qz.com/

Rovat további cikkei

Energiatárolókat telepít a Nemzeti Közművek

Energiatároló egységeket telepít a Bács-Kiskun megyei Kecelen és a...

2018.12.06. - 13:48 tovább »

Átadták Magyarország legnagyobb naperőművét Felsőzsolcánál

Magyarország legnagyobb naperőművét építette meg a Magyar Villamos Művek...

2018.11.25. - 18:03 tovább »

Megkezdte működését a MET-csoport százhalombattai naperőműve

Megkezdte a kereskedelmi termelést a MET százhalombattai naperőműve a...

2018.11.07. - 10:23 tovább »

Friss cikkek

2020-tól sorozatgyártott változat is készül az Audi e-tron GT-ből

A négykarikás vállalat a Los Angeles Auto Show-n mutatta be, mire...

2018.12.02. - 19:04 tovább »

Otthonaink szigetelését is késleltetheti az építőipari munkaerőhiány

A családi házak tervezett szigetelését akár egy évvel is késleltetheti...

2018.11.30. - 11:25 tovább »

Hatüléses kialakítással jön a Tesla óriási pickupja

Egyre több információ lát napvilágot a kaliforniai autógyártó tervezés...

2018.11.29. - 09:40 tovább »