Öko-drive

Az elektromos meghajtású járművek hangja

2011.10.26. - 09:16  |  Nincs hozzászólás

A Volvo Car Corporation műszaki szakértői új kihívásokkal találták magukat szembe, hiszen az elektromos meghajtás csendessége megváltoztatja az autó hangját az autón belül és a forgalomban egyaránt.

A vállalat közleménye szerint a tökéletes hang keresésében az iparág egyik legmodernebb hangtechnikai laboratóriuma segédkezik. „A cél a jármű által kibocsátott zajszint finomhangolása a problémamentes, kellemes hangélmény érdekében” – nyilatkozta Peter Mertens, a Volvo Car Corporation kutatási és fejlesztési részlegének alelnöke.

Számos tesztvezetésről szóló jelentés emeli ki, hogy az elektromos üzemmód teljesen csendes. A hangtechnikai szakértő szempontjából azonban ez a hangtalanság nem teljesen helytálló.

„Ösztönösen a belső égésű motor hangját társítjuk az autóvezetésről alkotott felfogásunkhoz. Egy olyan hangszigetelő szőnyegként működik, amely eltakarja a többi hangot. A szőnyeg fellebbenésekor hirtelen számos más hangot veszünk észre” – tette hozzá Martin Spång, a cég hanglaboratóriumának munkatársa.

Változó akusztikus környezet

„Fontos a hagyományos és az új hangforrások közötti megfelelő egyensúly megtalálása. Egyes hangok elszigetelhetők és kiküszöbölhetők. Más esetekben beszállítóinkon múlik, hogy velünk együtt csendesebb részegységeket fejlesszenek ki. Ezenkívül az ügyfeleink is hozzá fognak szokni ahhoz, hogy az elektromos meghajtás hangja kissé eltérő. Ez részévé fog válni ezen autók személyiségének, ez lesz a vonzerejük, az ismertetőjegyük” – mondta Martin Spång.

Az iparág egyik legmodernebb hangtechnikai laboratóriuma

A Volvo új hangtechnikai laboratóriumát 2009-ben avatták fel, és ez az egyik legmodernebb ilyen létesítmény az autóiparban. 2500 négyzetméteres betonkamrájában olyan súlyos a csend, hogy szinte már hallható. A falakat és a mennyezetet borító hangelnyelő ékeket a visszaverődő hangok tompítására tervezték. A laboratórium teljes mértékben elszigetelt az épület többi részétől, így semmilyen háttérzaj nem szűrődhet be.

„A labor felavatásakor 17 decibeles belső zajszintet mértünk. Ez annyira csendes háttérzajszint, hogy egy ember gyomrának korgását is hallani lehetne a kamra másik részéből” – tette hozzá Martin Spång. Összehasonlításképpen: a normál beszélgetések hangereje 60-70 dB.

Különböző felületek szimulációja

A padló kemény és sima, hogy emlékeztessen az útburkolatra, és a hangot is ugyanúgy verje vissza. A tesztautók különböző görgőkön vezethetők, amelyek eltérő felületkezelést kaptak a különféle úttípusok szimulálása érdekében.

„A jármű hangszintje szorosan kapcsolódik a luxusautó-élményhez. A csúcstechnológiájú hangtechnikai laboratórium különösen értékes most, amikor azt vizsgáljuk, milyen hatással van az elektromos meghajtás erre az alapvető hangélményre” – mondta Peter Mertens.

Forrás: http://zipmagazin.hu

Rovat további cikkei

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

2020-tól sorozatgyártott változat is készül az Audi e-tron GT-ből

A négykarikás vállalat a Los Angeles Auto Show-n mutatta be, mire...

2018.12.02. - 19:04 tovább »

Friss cikkek

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »

Látványos kép készült a Jupiter viharairól

Látványos kép készült a Jupiter viharairól a NASA Juno nevű űrszondája...

2019.03.24. - 19:44 tovább »