Öko-drive

Hogyan fogunk fizetni az elektromos autónkba töltött áramért?

2017.09.08. - 06:00  |  Nincs hozzászólás

Itthon még terjedtek el annyira az elektromos autók, mint tőlünk nyugatra, de tény és való, hogy egyre többször figyelhetünk fel a zöld színű rendszámtáblákra hazánkban. Ez a fővárosra hatványozottan igaz, főleg, mivel Budapesten található a legtöbb töltőállomás, illetve zöld rendszámú autóval mindenhol ingyenesen lehet parkolni.

"Mindez persze egy öngerjesztő folyamat, minél könnyebb egy elektromos autót fenntartani, annál könnyebb lesz eladni is." - írja a HVG.hu, és való igaz, ha több helyen érhetőek el a töltőállomások, annál jobban el fognak terjedni az elektromos járművek.

A töltőállomások működtetéséhez azonban engedélyt kell kérni a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH). Hétfőig 24 ilyen engedélyt adott ki a MEKH, de ezen engedélyek száma hamar megugorhat - idézi a Világgazdaság cikkét a HVG. Erre azért van nagy esély, mert a kormány a tervek szerint 80 kilométerenként helyezne ki gyorstöltőket, hogy valóban az egész országban komolyabb kompromisszumok nélkül lehessen közlekedni az elektromos autóval. Ezen gyorstöltők telepítéséhez az egyes önkormányzatok adhatnának be kérelmet, ami 100 százalékos, vissza nem térítendő támogatást jelentene az állam részéről.

bp3

A hétfőig kiadott 24 engedélyből 20 az Elműé, ebből egy miskolci töltő kivételével mind a fővárosban kap helyet. Ezen kívül az E.ON-nak van egy fizetős állomása Győrben, szintén egy engedélyt kapott a Szekszárdi Vagyonkezelő Kft., a maradék kettő pedig a Főtaxié lett.

bp1

Most azt találgatják, melyik elszámolási módszer fog majd elterjedni. A HVG három módszert mutatott be, mindnek megvan a maga hátulütője, így egyelőre ténylegesen csak találgatásról van szó. Az első az óra- vagy percalapú számlázás, aminek nagy előnye lenne, hogy könnyen lehetne vele számolni, viszont ez nem lenne túl igazságos. Tekintve, hogy a töltők egyelőre nem egységes kapacitással bírnak, akinek mondjuk "6,6 kWh-s kapacitású töltővel csatlakozik [...], akkor kétszer annyi energiát tud felvenni, mint akinek 3,3 kWh-s kapacitású töltője van, fizetni viszont mindketten egyformán fognak" - írja a HVG. Ennek másik komoly gondja, hogy a teljes feltöltöttség után is pörög tovább a számláló.

A kWh-s elszámolás ismerős lehet a háztartási villanyszámla miatt, viszont itt - a villanyszámlához hasonlóan - számításba kéne venni, hogy valaki csúcsidőben, vagy azon kívül tölti az autóját.

Harmadik megoldás lenne az alkalmankénti fizetés, ami azt jelentené, hogy mindegy mennyi áramot veszünk fel, minden alkalommal ugyan annyit kellene fizeti. Ez egy fokkal jobb megoldás, mint a percalapú, hiszen itt önhibán kívül semmi probléma nem adódhat, bár tény, hogy ez továbbra sem lenne túl igazságos.

Forrás: http://hvg.hu/

Rovat további cikkei

November 16-án mutatja be a Tesla az új teherautóját

A Tesla következő projektje körül hatalmas volt az érdeklődés, és még...

2017.11.08. - 16:05 tovább »

Az elektromos autók piaca Európában töredezett

Világszerte - így ennél fogva Európában is - egyre népszerűbbek az...

2017.11.05. - 12:00 tovább »

400 új töltőállomás lesz Európában

Szerencsére Európa szerte is egyre népszerűbbek az elektromos autók, és...

2017.11.04. - 21:12 tovább »

Friss cikkek

Szigeteléssel a szállópor koncentráció is csökkenthető

Magyarországon 70%-ban a lakossági fűtés a felelős a téli szezon...

2017.11.20. - 13:16 tovább »

Megválik szénbányáitól a világ egyik legnagyobb bányász vállalata

Mi sem mond többet a globális energia kérdésről, mint az, hogy a világ...

2017.11.12. - 14:35 tovább »

Napelemes mobiltöltő, amit akár a telefonra is rakhatunk

Manapság a telefonálásnál sokkal többre használjuk az okostelefonjainkat....

2017.11.12. - 13:33 tovább »