Öko-drive

Akár 1 000 kilométerre nőhet az elektromos autók hatótávolsága

2018.03.14. - 07:00  |  Nincs hozzászólás

Az elektromos autók egyik legnagyobb hátránya a benzines és dízeles társaikkal szemben a hatótávolság. Az utóbbi években robbanásszerű fejlődés történt ugyan, de úgy néz ki, a gyártók most ugrottak meg egy lélektani határt.

Ha elektromos autókról beszélünk, elengedhetetlen, hogy megemlítsük a hatótávolságot. Korábban, amikor még rendkívül friss volt az elektromos autó a piacon azért jelentett komoly fejtörést, hogy váltsunk-e, hogy ezeknek általában rendkívül alacsony volt a hatótávolsága, alig 1-200 km. Emellett pedig kevés helyen volt lehetőség az autókat tölteni, ami egy váratlan lemerülés esetén tovább problémáka okozott volna.

Manapság már sokkal jobb a helyzet. Ez főként annak a két tényezőnek köszönhető, hogy egyre több helyen jelennek meg töltőállomások, továbbá, hogy hatalmas volt a fejlődés az akkumulátorok gyártása terén. Ugyan már lehet kapni olyan elektromos autókat, amiknek 3-400 vagy akár mégtöbb kilométeres hatótávolsága van, sajnos az átlagosan az elektromos autók továbbra is csak 160 kilométert tudnak megtenni egy töltéssel. És ebben nincs benne, ha az autón felkapcsoljuk a lámpákat, vagy az ablaktörlőket, esetleg ha a légkondit is használjuk, amik tovább csökkentik az amúgy sem nagy hatótávot. A Fraunhofer azonban egy olyan új akkumulátor dizájnon kezdett dolgozni, ami akár 1 000 kilométerre növelheti az autók hatótávolságát.

Az elektromos autókban nem egy akkumulátor van, hanem rengeteg kisebb pakk, amik egyenként több száz, vagy ezer celléból állnak össze. Ezekhez mind szükség van kábelezésre, házra, amik akár a hely felét is elfoglalhatják. Röviden, a szabad helynek csupán a fele valóban akkumulátor. A Frauhofner összeáált a ThyssenKrupp System Engineering-gel és az IAV Automotive Engeneering-gel, hogy közösen alkossák meg az EMBATT-ot, egy új fajta akkumulátort, aminek sokkal jobb a helykihasználtsága.

Az akkumulátor lényege annyi, hogy a cellákat nem egymás mellé helyezik, hanem egy különleges eljárás segítségével képesek azokat egymásra pakolni, és közöttük olyan vezetők kaptak helyet, amik képesek sokkal hatékonyabban átadni az energiát. Ezzel nem csak leegyszerűsödne a dizájn, de csökkenne az ellenállás is, tehát sokkal hamarabb jutnánk hozzá a tárolt energiához.

Azonban a legnagyobb előnye vitathatatlanul az lenne, hogy így sokkal több akkumulátor férne el ugyan annyi helyen, ráadásul mindezt többletsúly nélkül. Ez nagyban megnövelné az autók hatótávolságát akár 1 000 km-re, tehát lényegében az átlagos hatótávolság meghatszorozódna.

Egyelőre az EMBATT még csak laboratóriumban működik, de a partnerek gőzerővel dolgoznak azon, hogy mielőbb tesztelhető legyen járművekben is. A tervek szerint erre először 2020-ban fog sor kerülni, az azt követő tervekről még nincs információ.

Forrás: https://newatlas.com/

Rovat további cikkei

Hivatalos fotókon a bemutatás előtt álló Audi e-tron utastere

Egy keveset még várnunk kell rá, ám az Audi hamarosan bemutatja e-Tron...

2018.07.05. - 08:09 tovább »

Formula E közútra: 1200 lóerős Audi RS 3 a Schaefflertől

Négy elektromos motor hajtja a Schaeffler 4ePerformance koncepciót, ami a...

2018.05.31. - 17:34 tovább »

Napelemes motorkocsit mutattak be Királyréten

A Királyréti Kisvasúti Pikniken bemutatták szombaton a Vili 2. elnevezésű...

2018.05.07. - 07:32 tovább »

Friss cikkek

Egyre nagyobb zajban élünk, mégsem védekezünk ellene

Földünkön évente egy decibellel nő a háttérzaj mértéke. Napjainkban...

2018.08.02. - 08:53 tovább »

A Roborace versenyautója mutatta meg, az önvezető technológia igenis...

Úgy tűnik, vannak olyan gyártók, amelyek korlátozások között ugyan, de...

2018.07.17. - 08:41 tovább »

Ismét lehet pályázni az Ozone Zöld-díjra

Kilencedik alkalommal lehet pályázni az OzoneTV Zöld-díjára, amely a...

2018.07.13. - 10:19 tovább »