Érdekességek

Nyakunkon az olajkrízis?

„Egy energiakrízissel kell nem sokára szembenéznünk, amelyet az olajipar vált ki. Az olaj hordónkénti 150 dolláros ára egy figyelmeztetés volt. A válságtól való félelem és a lassuló világgazdaság májusban 100 dollárról 86 dollárra csökkentette az olaj hordónkénti árát, de naiv lenne tőlünk, ha azt hinnénk, hogy újra 2009-et írunk” – mondta Hess. A globális olajkereslet napi kétmillió gallonnal esett a gazdasági válság legrosszabb szakaszában, míg mára már az ipar olajigénye szinte visszaállt a válság előtti szintre, a növekvő piacok olajigénye pedig ezzel párhuzamosan nő.

Hess a connecticuti Stamfordban megrendezett IHS Herod Pacesetters Energiakonferencián beszélt. Hess itt azt mondta, hogy a napi 84 millió hordónyi olajszükséglet az elkövetkezendő év során napi 800 ezer hordóval, a következő 3-5 év során pedig napi 1 millió hordóval nőhet majd. Eközben az OPEC tartalékai folyamatosan fogynak, jóformán már csak Szaúd-Arábiára és Irakra korlátozódnak. Egy esetleges válság esetén „a kereslet meghaladja a kínálatot, ami pusztító hatással lesz a világgazdaságra”. Hess megoldási javaslata: magasabb hatékonysági előírások az autóiparra, és azoknak az adókedvezményeknek a megtartása, amelyeket az ún. immateriális költségek fedezésére lehet igényelni, de az egyszeri, tervezett működési időre adott jóváírás helyett évenkénti kiutalásra lenne szükség.

Az amerikai olajfúró telepek tavaly 135 milliárd dollár immateriális költséggel működtek, és a legtöbbjük kicsi és független, tehát szükségük van az adójóváírásra, mivel nagy kockázatot vállalnak. Hess arra is kitért, hogy az áramtermelést a jövőben földgázzal kell megoldani. A jelenleg Amerikában működő 600 szénerőmű régen épült, és a legtöbbet nem lehet gazdaságosan helyreállítani az új károsanyag-kibocsátási előírásoknak megfelelően. Az atomerőművek Amerika áramszükségletének 20%-át állítják elő, de nem valószínű, hogy több ilyen épülne az országban.

Hess ellenezte a javaslatot, mely szerint támogatást kellene adni a magas üzemeltetési költségű, gázolajjal hajtott kamionok földgázhajtású kamionokra való lecserélésére, mert ezzel csak 15%-os hatékonyságnövelés érhető el, míg ha földgázt az áramtermelésben használnák fel, a hatékonyságnövekedés 40%-os lenne. „A felmerülő költségek nem terhelnék az adófizetőket” – tette hozzá Hess.