Érdekességek

Generation Awake – A tudatosabban fogyasztó Európáért

Vajon mennyire alakítjuk tudatosan napi fogyasztási szokásainkat? A napi rutin során nem is gondoljuk végig, hogy vannak választási lehetőségeink. Szokásaink rabjai vagyunk. Ugyanazokat a berögzült tevékenységeket ismételjük meg újra és újra. Ennek azonban nagyon jelentős hatása van természeti erőforrásainkra. Itt az ideje, hogy ráeszméljünk, változtatnunk kell a hétköznapjainkon, ha továbbra is a megszokott életszínvonalon szeretnénk élni. Jelenleg a természeti erőforrásaink olyan tempóban merülnek ki, amely nem tartható fenn tovább.

A mai napon indult útjára Magyarországon is a Generation Awake kampány, melyet Robin Miège, az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatóságának Stratégiai Igazgatója és Dr. Teplán István, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetügyért felelős államtitkárának főtanácsadója nyitott meg hivatalosan. Az új kezdeményezés egyik kiemelt célkitűzése, hogy felkeltse az emberek érdeklődését és ötletekkel, hasznos tanácsokkal arra ösztönözze őket, hogy változtassanak a szokásaikon.

Miège úr az érintett magyarországi szervezetek képviselői előtt tartott beszédében úgy fogalmazott, hogy “Az erőforrások hatékony felhasználása nem egy opció, hanem az egyetlen járható út. Az egyetlen kérdés, hogy már most elkezdünk érdemben foglalkozni a problémával, vagy megvárjuk azt a pontot, amikor már rá leszünk kényszerítve, mert az erőforrásaink annyira kimerültek és megdrágultak. Mint fogyasztók, igenis számít, hogy mi mellett tesszük le a voksunkat, és a gyártók kénytelenek lesznek figyelembe venni a döntéseiket és alkalmazkodni. Ajánlom figyelmükbe a Generation Awake honlapját. Osszák meg barátaikkal és csatlakozzanak a kezdeményezéshez, hogy minél szélesebb körben legyen ismert. Itt a változás ideje, amíg nem késő!”

A budapesti rendezvény része egy a Mamut bevásárlóközpontban felállított stand is, ahol a látogatók információkat kaphatnak a kampányról és egy kvízzel tesztelhetik saját tudásukat.

A kampány része annak az EU-s stratégiának, melynek célja, hogy az európai gazdaság hatékonyabban gazdálkodjon az erőforrásaival. A pozitív változások már kézzelfogható – a vizeink és a levegő lényegesen tisztább, mint volt pár évtizeddel ezelőtt, továbbá a védelem alá vont természeti területek nagysága soha nem volt akkora, mint jelenleg. Az EU olyan irányelvek elkészítésére fordít egyre nagyobb figyelmet, melyek a kereskedőket, a termelőket és a magánembereket is jobban mozgósítják.

A helyzet egyértelmű: a jövőnk azon múlik, hogy az erőforrásainkat ma hogyan használjuk fel

Hosszútávon nem fenntartható, ahogy jelenleg a természeti erőforrásainkat használjuk. Valójában egy részük, már most jelentős hiányt mutat – csak gondoljunk a halállományra, a nemesfémekre, az iható tisztavízre vagy a fára. Ha nem akarjuk, hogy ezek és más természeti erőforrások kimerüljenek a jövőben, már most felelősebben kell gazdálkodnunk velük.

A mai világ egyszerűen képtelen olyan növekedést elérni, amely ki tudná szolgálni a 2050-re kilenc milliárdra növekedő emberiség szükségleteit. Olyan ütemű növekedés, amit az elmúlt két évszázad alatt az ipari országok produkáltak egyszerűen nem lehetséges már. Az erőforrások iránti igény növekszik, míg az eddig rendelkezésre álló olcsó készletek kimerülnek. Az erőforrások költsége magasabb lesz.

A világ lakossága naponta kétszázezer fővel növekszik: 2020-ra a fejlődő országokban élő két milliárd főnyi közép jövedelmű réteg fogyasztása várhatóan a háromszorosára nő. Ma az Európai Unióban 16 tonnányi különféle anyagot használunk fel fejenként évente; ebből 6 tonnányi később hulladékká válik, melynek a fele hulladéklerakóban végzi.

Amennyiben a mostani ütemben folytatjuk az erőforrások felhasználását, 2050-re több mint két bolygóra lenne szükségünk, hogy fenntartsa az emberiséget. Ahhoz, hogy ilyen feltételek mellett növekedést tudjunk elérni és versenyképesek legyünk, mind a vállalatoknak, mind az országoknak jobban és hatékonyabban kell használniuk az erőforrásokat.

Európa szerepe

Az Európai Bizottság számos intézkedést vezetett be, hogy kezelje ezt a problémát. A ’Europe 2020 Flagship Initiative on Resource Efficiency’ kezdeményezés célja, hogy erőforrás hatékony stratégiák az EU összes cselekvési területén, és irányelveiben jelen legyenek, koherens célkitűzéseket és mérőszámokat teremtve.

Ezen felül Európai Erőforrás-hatékonysági Tervében az Európai Bizottság azonosította a legnagyobb erőforrás igényű gazdasági ágazatokat; eszközöket és mérőszámokat jelölt meg melyek segítenek helyes döntéseket hozni jövőnk érdekében. Ez a terv egy útmutató a versenyképesség és növekedés kevesebb erőforrás felhasználásával történő eléréséhez, mely megmutatja, hogy valósíthatjuk meg kisebb erőforrás felhasználással javakat termelését és fogyasztását, üzleti lehetőségek és munkahelyek teremtése olyan tevékenységekből, mint az újrahasznosítás, a jobb terméktervezés, az alapanyagok helyettesítése és az öko-vezérelt mérnöki tervezés.

Az erőforrás hatékonyság kulcsszavai a csökkentés, újra használat, újrahasznosítás, helyettesítés és takarékosság. Ez új alapanyagok, könnyebb anyagok, megújuló és újrahasznosított nyersanyagok felhasználását vonja maga után. Ez azt jelenti, hogy változtatnunk kell azon, ahogy eddig használtuk az anyagokat, illetve hétköznapi szokásainkon is: csökkentenünk kell a megtermelt hulladék mennyiségét, kerülnünk kell a túlfogyasztást, védenünk kell a természet sokszínűségét, különösen fenntarthatóan kell gazdálkodnunk az olyan erőforrásokkal, mint a víz, ásványi anyagok vagy a fa; zöldebb közlekedési módot kell választanunk és hatékonyan kell használnunk az energiát. Ezek a változtatások nem csak természeti környezetünk számára hasznosak, életminőségünket is javítják és még pénzt is megtakaríthatunk általuk.

Készülj! Ez a kampány garantáltan felnyitja az emberek szemét.

A Generation Awake felvillanyoz, ösztönöz és inspirál egy új gondolkodásmód, fogyasztási szokások és életmód befogadására. A szándék, hogy az emberekben tudatosodjon, választásaikkal igenis hozzájárulnak Földünk sorsának alakulásához.

A kampány fő eleme a honlap és a Facebook oldal, melyen csatlakozhatunk a „Generation Awake” programhoz, érdekességeket tudhatunk meg a fogyasztási szokásokról és magunk is könnyen megtehetünk olyan nagy változásokhoz vezető kis lépéseket, mint például hogy kevesebb ideig zuhanyozunk, hogy vizet spóroljunk, vagy egyszer egy héten tömegközlekedéssel utazunk.

További információkért látogasson el a www.generationawake.eu honlapra vagy a www.facebook.com/GenerationAwake oldalra.