Érdekességek

Nagy drágítást ajánlanak az autókra

Új módon kalkulálták ki kutatók, mennyibe is kerül egy autó üzemeltetése a társadalomnak. A drezdai műszaki egyetem szakembereinek számításai szerint – az úgynevezett külső költségeket, azaz nem a gépkocsi tulajdonosa által fizetendő pénzeket számolva - évente átlagosan 1600 euróba.

Ezen összköltség nagyságára jellemző, hogy felér – ez esetben is átlagot számolva – egy-egy ország, de mondhatni Európa, GDP-jének 3 százalékával.

Mert ha azt vesszük, hogy a balesetek miatt milyen lehetséges járulékos költségek merülnek fel, akkor már több száz eurót lehet autónként számolni, ezek az események „felelősek” a külső költségek legnagyobb részéért, mintegy 40 százalékáért.

Hogy az autók közlekedése a klímaváltozással kapcsolatban milyen költséget jelent a társadalomnak, azt a teljes külső költségekben 37 százalékra számolták a kutatók, ez a második számú nagy költségrész. Ezen számítás alapját az Európai Unió által fizetett azon költségek jelentették, amelyeket a CO2 kibocsátás-csökkentése érdekében adnak ki (2008. évi adatokat használtak fel).

Hét százaléknak számolták a légszennyezéssel összefüggő költségeket, beleértve többek között a szennyezés okozta problémák okán felmerülő egészségügyi kiadásokat, de például a mezőgazdaságban jelentkező károkat, a biodiverzitás fenntartása érdekében szükséges kiadásokat is.

A számításokat ismertető terraeco.net szakportál felhívja a figyelmet arra, hogy egy autó tipikus élettartama legalább 10 év, azaz a külső költségük összesen 16 ezer euró, és ha az Európa Unióban közlekedő összes autót figyelembe vesszük, akkor a költség évente 373 milliárd euró, azaz fél százalékkal még több is, mint 3 százalék. Az autó tehát ilyen szinten nézve hatalmas társadalmi problémának is tekinthető.

Többek között azért, mert ezen irdatlan költségnek a felét az uniós polgárok – adójuk formájában – fedezik, köztük nem kevesem olyanok, akiknek nincs is autója. Ezért a kutatók ésszerűnek tartanák, ha a társadalmat terhelő külső költségeket valamiképp begyűrűztetnék az autók árába. Ha így lenne, akkor a társadalom azonnal elgondolkodna az aktívabb alternatív közlekedés szükségességén. Fontos lenne a legnagyobb költségtényezőt jelentő nehézjárművek elterjedésének fékezése, mert ezek esetében a szennyezőanyag-kibocsátás jelentősebb kiadási tétel, és a 90-es évekhez mérve mára mintegy 30 százalékkal nőtt.