Érdekességek

Közlekedés a jövő városában

2016.11.24. - 17:00  |  Nincs hozzászólás

Fantasztikus élmény a jövőben élni, mert lássuk be, amik néhány évtizeddel ezelőtt vad, sci-fi filmekbe illő ötletek voltak, kezdenek valósággá válni. Ami csak egy újabb ok arra, hogy izgatottan nézzük újra kedvenc régi, jövőben játszódó filmünket, vagy sorozatunkat, hogy azon gondolkodjunk, vajon mi az amit épp másnap fognak bejelenteni, hogy “többé már nem csak a képzelet szüleménye”. Gyerekként erre talán a legjobb opció sokaknak a Jetson család volt, amiből épp most merített ötletet egy svájci cég.

Számos várostervező a jövőben teljesen megszabadulna, de legalábbis minimalizálná a személygépkocsikat a városon belül. De mi helyettesíthetné őket? Az École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) is belemerült az autó-mentes városok koncepciójába, és Genf városát használva alapnak elő is álltak egy igen különös megoldással. A repterekről jól ismert mozgójárda lehetne az autók alternatívája egy futurisztikus, autóktól mentes városban. Az EPFL számításai szerint egy ilyen járda 7.000 embert tudna szállítani óránként, ami hatékonyabb lenne, mint bármilyen busz.

walkway1

Annak ellenére, hogy a mozgójárda már több, mint 100 éve él a köztudatban, és hogy számtalan várostervező javasolta már ezek használatát, reptereken és nagyobb bevásárlóközpontokon kívül nem nagyon találkozhatunk ilyenekkel a világban. Az EFPL ezen szeretne változtatni. A kutatásukban Genfet vették alapul, és úgy képzelték el a várost a jövőben, hogy egyáltalán nincsenek személyautók, a mozgójárdán kívül csak buszokkal, metrókkal, villamosokkal, vonatokkal, taxikkal, vagy biciklikkel lehetne közlekedni.

A kutatások során rengeteg tervet megnéztek a jelenleg használt mozgójárdákról, és a végleges valószínűleg egy olyan járda lenne, ami 15 km/h-s sebességre képes felgyorsulni, és ezek úgy lennének összekötve, hogy az emberek kényelmesen tudnának váltani közöttük. A kutatások másik része az volt, hogy megnézték az emberek közlekedési szokásait az utakon. Ezek alapján megállapították, hogy más közlekedési eszközökhöz viszonyítva hogyan teljesítene a mozgójárda, beleértve az energiafelhasználást és a közlekedési mód árát is.

walkway4

Az EPFL elmondása alapján úgy működhetne a legjobban a rendszer, ha a központ körül lenne egy gyűrű, és innen vezetnének ki járdák a város külsőbb kerületeibe. A mozgójárdák sokkal kevesebb helyet foglalnának, mint az autók, és óránként akár 7.000 embert is tudnának szállítani. Összehasonlításképp, az utakon 750-1.800 autó haladt el óránként.

Jelenleg az egyetlen hátulütője a dolognak, hogy rendkívül drága lenne egy ilyen megépítése, ami azt illeti, olcsóbb lenne egy villamos sínt lefektetni és egy vadonatúj járatot ráhelyezni. De az EPFL úgy véli, az árak hamarosan lemennek, és a rendszer gazdaságossága, illetve hatékony energiafelhasználása segíthet, hogy a jövő valóban úgy nézzen ki, mint ahogy ők azt most elképzelték.

walkway2

Forrás: http://newatlas.com/

Rovat további cikkei

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Új fejezet kezdődött a Mars kutatásában

A kutatók szerint új fejezet kezdődött a Mars kutatásában, miután az...

2019.01.03. - 09:11 tovább »

Halhulladékból előállított biogázzal fogják táplálni az...

A halfeldolgozás melléktermékeiből előállított biogázzal fogja hajtani...

2018.11.24. - 11:31 tovább »

Friss cikkek

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »