A Hubble űrteleszkóp képet készített a legtávolabbi csilagról

A távoli objektum nem más, mint az Icarus, egy kék szuperóriás csillag, ami megdöbbentő módon nagyobb és fényesebb is mint a mi Napunk. A tudósok két éve tudnak a létezéséről és mostmár képük is van róla.

image (2)

A csillag hivatalos neve MACS J1149+2223 Lensed Star 1, de a köznyelvben Icarusként ismert. 9 milliárd fényév távolságra van a Földtől, illetve ekkora távolságra volt tőle akkor, amikor kibocsátotta magából azt a fényt, amit mi most megcsodálhatunk. Mostanra az Icarus már sokkal messzebb járhat, és az sem kizárt, hogy fekete lyukká vagy neutroncsillaggá alakult.

Patrick Kelly, a Nature Astronomy című folyóirat heti számában megjelent tanulámy főszerzője arról számolt be, hogy az Icarus százszor messzebb van a Földtől, mint az eddig sikersen megfigyelt második legtávolabb lévő csillag. Az Icarus esete azért egyedi, mert az ilyen nagy távolságra lévő csillagok fénye többnyire ahhoz már túl gyenge, hogy a tudósok el tudják választani a csillag útjába kerülő más égitestektől. Az Icarus 2016-os megtalálásakor azonban szerencséjük volt.

A Hubble űrteleszkóp által készített felvételen az Icarus több mint 2000-szeres nagyításban figyelhető meg. A képek hosszas elemzése során pedig  arra jutottak a kutatók, hogy minden kétséget kizárlóan egy kék szuperóriással állnak szemben, amikre jellemző, óriási méretük és kivételesen nagy fénykibocsátásuk.

A tanulmányt teljes egészében eredeti nyelven is elolvashatják az alábbi linken: