Formula-E

Formula E: Sok driftelés és futurisztikus hang a jövő bajnokságában

Alejandro Agag úgy véli, hogy az FIA kötelékébe tartozó elektromos bajnokság egy nagyon vonzó széria lesz, és sok újdonságot tartogat a változásra nyitott rajongóknak. Driftelés, új hangzásvilág, és más sorozatokból ismerős versenyzők várják a nézőket 2014-től.

Agag-tól nem áll messzire a versenyzés világa, mivel a BARWA ADDAX névre hallgató csapat tulajdonosaként 2008-ban és 2011-ben is bajnokságot nyertek a GP2-ben. Agag jelenleg a Formula E Holdings vezetője, és egyben a sport promótere is, aki egy hosszabb interjúban beszélt James Allan-nek arról, hogy miért a Formula E a jövő bajnoksága.

„F1 és GP2 rajongók vagyunk, de úgy gondoljuk, hogy van helye az elektromos versenyzésnek. Amikor az FIA előállt a javaslattal, azt gondoltuk, ez egy fantasztikus projekt. Ez az, amit a szponzorok akarnak, és az iparnak erre van szüksége. Az elektromos autók ipara még mindig feljövőben van, és az emberek még mindig nem vesznek elektromos autókat, és szükség van rá, hogy adjunk egy esélyt az elektromos forradalomnak azért, hogy jobban elterjedjen, és az emberek higgyenek benne”- mondta Agag.

A spanyol üzletember elmondta, a 2014-től induló bajnokságot minden valószínűség szerint az interneten fogják közvetíteni, „így sokkal rugalmasabbak lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hol versenyzünk”. Mert jelentkező van bőven:

„Sikeresek vagyunk; 15 olyan város van a világon, akik azt akarják, versenyezzünk náluk. Nem leszünk képesek arra, hogy 2014-ben mindegyik helyszínen menjünk: 10 helyszínen fogunk versenyezni. Mióta bejelentettük Rómát, négy másik város ajánlkozott fel. Néha a polgármester veszi fel velünk a kapcsolatot, néha más, de mindig a polgármester írja alá a formális levelet a versenyhez. A polgármesterek politikai eszközként tekintenek erre. A világ városaiban az a prioritás, hogy csökkentsék a légszennyezést, és az elektromos autók használata egy kulcsfontosságú tényező ehhez.”

Fontos kérdés, hogy milyen lesz az autók hangja? „Nagyon menő lesz a hangja, különösen akkor, ha gyorsan megy”- felelte Agag. „A motornak (melyet a McLaren fog gyártani) van hangja. Olyan, mint egy futurisztikus vadászgép hangja. És már nagyon várom az új motor hangját, amikor megérkezik júniusban.”

„És vannak még más zajok is, amiket nem lehet hallani más bajnokságokban; mint például a gumik hangja. Nagyon sok driftelés lesz ebben a szériában, mivel a városi pályák nagyon csúszósak lesznek. Az állóképességre és a fenntarthatóságra megyünk majd rá a gumikat illetően, és nem a teljesítményre és a kiállásokra. Talán egy szett, ami többet bír egy versenynél? Mellette hallani lehet majd az aerodinamikai zajt is, amit sohasem hallhatsz a formula versenyzésnél.”

Az új bajnokság a rajongók egy új táborát veszi majd célba, amikor jövőre megkezdődnek a versenyek.

„Egy új piac, valószínűleg nem F1-rajongók, a keménymag. Ez a bajnokság a fiatalabb embereknek szól, akiket érdekel a technológia, akik érdeklődnek a környezet iránt. Az akarjuk, hogy azok az emberek, akik ma 14-16 évesek, inspirálva legyenek, így az első autó, amit venni fognak, elektromos lesz.”

„A versenyek formátuma megbeszélés részét képezi. A versenyzők autót fognak váltani a futamok alatt”- váltott át egy fő pontra. „Ha megnézi az esemény természetét, nem kérhet meg 25 000 embert arra, hogy jöjjön el egy városi eseményre egy 20 perces verseny miatt. Egy olyan show-val kell kiállnod, ami elég hosszú ahhoz, hogy az emberek leüljenek és megnézzék, és leüljenek az otthonaikban, és megnézzék. Minimum meg kell közelíteni az egyórás időtartamot.”

„Nyilvánvalóan meg fog mutatkozni az elektromos autók egyik korlátozottsága, ami a hatótáv. De az évek során meg fogjuk mutatni az elektromos autók és az akkumulátorok evolúcióját.”

A versenyekről és az autókról már sok szó esett a széria bemutatkozása óta, de kik fogják vezetni a gépeket?

„Az a célunk, hogy egy top versenyzőkből álló sorozat legyünk, szóval a GP2-ből, az IndyCarból, és a Forma-1-ből fognak jönni. Srácok, akik fiatalok és tapasztaltak, de olyan versenyzők, akik a karrierük közepén vannak. Nagyon sok tapasztalt versenyzőnk van a GP2-ből”- utalt a BARWA olyan korábbi versenyzőire, mint Petrov, Pic, van der Garde, és Di Grassi. Más ügyként tekintünk magunkra. Egy olyan versenyző, aki eljön az F1-ből (mint Kovalainen, Kobayashi vagy egy Alguersuari), nem mehet vissza a GP2-be, de eljöhet a Formula E-be. Ugyanez igaz az IndyCarra is. Úgy gondoljuk, hogy a versenyzők jó dolognak tartják majd ezt a karrierükben, amint elértek egy bizonyos pontra.”