Környezetvédelem

Megszüntették az egyik olajömlést a Mexikói-öbölben

A BP ugyan lezárta az egyik szivárgást, de ez várhatóan nem fogja csökkenteni a tengerbe ömlő nyersolaj mennyiségét. A tengerfenéken levő megsérült olajkútból becslések szerint naponta 795 ezer liter olaj jut a tengerbe.

Megszüntették a három közül az egyik mélytengeri olajömlést a Mexikói-öbölben, közölte szerdán a kárelhárítási munkálatokat felügyelő amerikai parti őrség.

A BP – amelynek a tulajdonában volt a Louisiana állam partjától 80 kilométerre levő elsüllyedt olajkitermelő platform, és amely vállalta a felelősséget a balesetért – ugyan lezárta az egyik szivárgást, de ez várhatóan nem fogja csökkenteni a tengerbe ömlő nyersolaj mennyiségét. A tengerfenéken levő megsérült olajkútból – amelyen a platform április 20-i felrobbanása óta nem sikerült aktiválni a zárószelepet – becslések szerint naponta 210 ezer gallon (795 ezer liter) olaj jut a vízbe.

A The New York Times azt emelte ki az olajkatasztrófáról szóló szerdai címoldalas tudósításában, hogy a BP értékelése szerint a naponta tengerbe ömlő olaj mennyisége a jelenleginek akár több mint tízszeresére, 5 ezerről 60 ezer hordóra (9 millió 540 ezer literre) is növekedhet. A lap szerint továbbra is csak becsülni lehet, mennyi olaj kerül a vízbe, és mikorra lehet megszüntetni a szivárgásokat.

A The Washington Post – szintén címoldalas cikkében – arról írt: elképzelhető, hogy egy mélytengeri áramlat nyomán az olajszennyeződés el fogja érni a Florida délkeleti partjánál fekvő Miami városát is. A szakértők rossz, rosszabb és legrosszabb forgatókönyvekről beszélnek a katasztrófa következményeit illetően.

A USA Today értesülése szerint a hatalmas szennyeződés – amelynek vannak hígabb és sűrűbb részei – kedden ugyan közelebb került a louisianai partvonalhoz, de súlyos szennyeződés nem történt, nagy olajtömeg még nem sodródott partra. A hét eleji jó idő segített a kárelhárításban: sok helyen fektettek le újabb műanyag olajgátakat a tengerre, és folytatódhatott a szennyezett víz átmosása tisztító hajókkal.

Tony Hayward, a BP vezérigazgatója közölte, hogy egy 98 tonnás beton-fém szerkezetet, úgynevezett keszont fognak az olajkútra ereszteni; az abba folyó olajat egy felszíni tankhajóba szivattyúznák. A CNN helyszíni tudósítása szerint a hatalmas kamra hegesztése már folyamatban van, a BP legkorábban szombaton tudja a kút fölé helyezni. Ezt a megoldást ilyen mélységben még soha nem alkalmazták.

A BP ezenkívül azzal a múltban még ki nem próbált módszerrel is igyekszik mérsékelni a környezetszennyezést, hogy nagy mélységben különleges vegyszert keverne az olajhoz, hogy annak nagy része még felszínre érés előtt lebomolhasson. A vegyszer pontos összetétele nem ismert, kereskedelmi titok. A hétvégi tesztek sikeresek voltak. Tudósok azonban aggódnak az eljárás ökológiai kockázatai miatt. Ma még nem ismert ugyanis, hogy a mérgező anyagok milyen hatással lehetnek a tenger élővilágára.