Környezetvédelem

Negyven százalékkal nő a szén-dioxid-kibocsátás?

Az amúgy is hatalmas szén-dioxid- kibocsátás kutatók szerint tovább növekedhet. A következő húsz évben 40 százalékkal nőhet a közlekedési szektor szén-dioxid-kibocsátása- ez áll a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) legújabb előrejelzésében

Tovább nő a szén-dioxid-kibocsátás, előrejelzések szerint 40 százalékkal. Az előrevetített növekedés annak ellenére ilyen jelentős, hogy a becslés báziséve 2007, azaz még a gazdasági válság előtti magas számokból indul ki. A közlekedés részaránya a teljes szén-dioxid-kibocsátáson belül 23 százalék, így számottevő súlyú szektorról van szó. A közlekedésen belül a személygépkocsik, a teherautók és a buszok a legnagyobb szennyezők, az OECD számításai szerint különösen nagy a kisteherautók szerepe. A kutatók a legnagyobb kibocsátás-növekedést ugyanakkor a vízi és légi közlekedés terén regisztráltak. A nemzetközi szervezet a tanulmányt a május 26-án Lipcsében kezdődő közlekedési világfórumon ismerteti részletesen.

A szén-dioxid (forrás: wikipédia)

A szén-dioxid (CO2 régi magyar nevén szénéleg) légköri nyomáson légnemű, gáz halmazállapotú vegyület. A tiszta levegő mintegy 0,039% (térfogatszázalék) szén-dioxidot (390 ppm) tartalmaz. Ez a mennyiség az elmúlt évtizedekben jelentősen növekedett (100 éve még kb. 280 ppm volt), ami bizonyítottan hozzájárul a globális felmelegedéshez, azaz a szén-dioxid üvegházhatású gáz. A légkörbe számos forrásból kerülhet; szén és széntartalmú anyagok égése, állatok, növények és mikroorganizmusok légzése során keletkezik. Jelentős mennyiségű szén-dioxid kerül a levegőbe a vulkanizmus során és a tengerek kötött szén-dioxidjából is. A szén-dioxid ?78 °C-on fagy meg, a szilárd halmazállapotának neve szárazjég. A szárazjeget a hűtőipar is felhasználja, de látványosságként is alkalmazzák, ahogy felmelegedve a folyékony halmazállapot kihagyásával gőzzé válik, azaz szublimál.