Környezetvédelem

“Meg kell tanítani az embereket vizen járni…”

2010.10.03. - 14:59  |  Nincs hozzászólás

Harmadik alkalommal került megrendezésre az Evezős Critical Mass,amely a vízi tömegsportokra és a vízi turizmusra kívánta felhívni a figyelmet. Az eseményen a Tiszta Jövő is jelen volt.

A fenti mondatot Baráth Etele, a Magyar Kajak - Kenu Szövetség elnöke intézte a hallgatósághoz. Az elnök úr beszédében is kiemelt helyet  kapott a víz mint családösszetartó erő és kereskedelmi útvonal.

Az eseményt megtisztelte jelenlétével Csipes Tamara kétszeres világbajnok és Csabai Edvin tizenhétszeres világbajnok kenus.  Őszintén beszéltek a víznek a saját életükben betöltött szerepéről. A Duna életben tartása elengedhetetlen ahhoz, hogy unokáink is evezhessenek a folyón – tudhattuk meg a sportolóktól.

Az evezés már Széchenyi idejében is népszerű volt. A főváros térségében a két világháború között különösen élénk volt a vízi élet, de az előző rendszerben is sokan eveztek, kajakoztak, kenuztak. A rendszerváltás után azonban egyre nehezebb helyzetbe kerültek a klubok és a túrázók. A vízpartok beépítése, a csónakházak eltűnése és a motoros járművek komoly gondot okoznak a szelíd vízi sportok kedvelőinek. Ezért volt a tavaly két alkalommal is megrendezett demonstráció jelszava: „Evezzünk együtt a vízpartokért”.

A sok nehézség után az idei évben kedvező változások történtek. Egyrészt üzemelni kezdett Csepelen a szennyvíztisztító, amely lényegesen javítja a Duna vízminőségét a főváros térségében, másrészt az Unió 2010. januárjában döntött az Európai Duna Régió (EDR) létrehozásáról, és utasította az Európai Bizottságot, hogy az év végéig készítse el az EDR Stratégiáját. Ezt 2011-ben, a magyar elnökség ideje alatt az Európai Parlament elé kell terjeszteni.

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség sok részből álló projektjavaslatot dolgozott ki a Stratégiához, amelyek lefedik az oktatás és a turizmus széles területét, és nemzetközi együttműködésre is lehetőséget kínálnak. Az Evezős Critical Mass szervezőinek javaslatai az Új Széchenyi Tervhez is kapcsolódnak. A Duna – és általában az ország vizeinek – páratlan sportolási-oktatási és turisztikai lehetőségeit kívánják jobban hasznosítani, hogy az itt élők és ide látogatók ne csak passzív szemlélői legyenek a csodálatos panorámának, a földrajzi-természeti adottságoknak.

Mindez azért is fontos, mert a hajózás a budapesti tömegközlekedés része lehetne, ahogy az a Levegő Munkacsoport „Hagyd otthon az autódat” néven futó kampányában is többször elhangzott. A Duna fontos helyszíne és eszköze lehet a nevelésnek, az egészség megőrzésének, a gazdaságnak és a munkahelyek teremtésének, és nem utolsó sorban a tömegközlekedésnek. Ám ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, közös szabályozásra, hosszú távú tervezésre és a források összehangolására van szükség.

Forrás: http://levego.hu/

Rovat további cikkei

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »

Egyre kékebbek lehetnek a világ vizei a klímaváltozással

Egyre kékebb lehet a "kék bolygó": a hőmérséklet emelkedésével a világ...

2019.02.11. - 12:00 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »