Környezetvédelem

Starbucks kávéspoharak újrahasznosítása

A cég közel 3 billió pohár kávét értékesít évente – ehhez jön még nagyjából 1 billió műanyagpohárban eladott „ébresztő”. Ezek után beláthatjuk, hogy valóban nem kis tételről van szó.
A híres fehér papírpoharakkal önmagában még nem lenne probléma, hiszen a papír újrahasznosítható, de a vékony műanyag fedővel együtt kidobva már nem. A fogyasztók lelkes szelektív gyűjtése is szükséges lenne ahhoz, hogy a fedőt elkülönítve tegyék újrahasznosíthatóvá a poharakat.

Ehhez jön még hozzá, hogy a cég kínálatát képező papírpoharak közül a legtöbb – összetételénél fogva – alapból nem újrahasznosítható.

A jegeskávék tárolására szolgáló vékony műanyag poharak szintén nagy kihívást jelentenek fenntarthatóság szempontjából. A polipropilén (PP) alapanyagú poharakat a kommunális szelektív gyűjtők többsége nem fogadja el Amerikában. Ez azért is probléma, mert a több mint 17 000 üzletből álló lánc 11 000 egységet üzemeltet az Egyesült Államokban.

Magáncégeken keresztül lehetőség van a műanyagpoharak újrahasznosítására, de ezek gyűjtőpontjai csak bizonyos áruházakban érhetőek el. A környezettudatos kávézó vagy elviszi az adott pontra a kiürült poharat, vagy elküldi a cégnek…

A Starbucks aktívan dolgozik a fenti problémák megoldásán. Amerikában 10 centes árengedményt kapnak azok, akik újrahasznosítható pohárban vagy bögrében kérik kávéjukat. Ez nem tűnik soknak, de egy rendszeres fogyasztó akár több ingyenes italra is szert tehet egy év alatt.

A cég úgy tervezi, hogy 2015-re minden egységben lesznek újrahasznosító pontok, illetve a kínálatban szereplő összes bögre és pohár újrahasznosítható alapanyagból fog készülni.

A kávéláncnak össze kell kapnia magát, mert sorozatos támadásoknak van kitéve. Egy angol újságíró azzal vádolta meg a céget, hogy évente több millió liter vizet pazarolnak el, mert üzleteikben állandóan folyatják a vizet. A vállalat azzal védekezett, hogy erre higiéniai okokból van szükség.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Starbucks LED technikával igyekszik nem csak a logó színében, hanem filozófiájában is zölddé válni.