Környezetvédelem

Roncsautó-kezelés: Budapesten a világ szeme

Ez volt az egyik fő üzenete a 2011. március 23-25. között Budapesten megrendezett 11. Nemzetközi Gépjármű-hasznosítási Kongresszusnak (International Automobile Recycling Congress – IARC).
Magyarországon az állami szerveknek, hatóságoknak és a hulladékkezelő szakma képviselőinek együtt kell fellépniük annak érdekében, hogy a fémhulladékok kezelését teljes egészében sikerüljön a legális csatornákba terelni – ezekkel a szavakkal kezdte meg előadását Sárosi Eszter. A Hulladékhasznosítók Országos Egyesületének (HOE) ügyvezető igazgatója a 11. nemzetközi IARC konferencián megtartott előadásában kifejtette: Magyarországon jelenleg 190 regisztrált autóbontó működik, ám ezek száma várhatóan jelentősen csökkenni fog a 2011 elején bevezetett, új elektronikus regisztrációs rendszer hatására.

A becslések szerint a rendszer bevezetését 150 autóbontó tudja végrehajtani, míg a többieknek ez túl nagy terhet jelent. Ennek következtében viszont az egyébként is domináns illegális bontók további térnyerésére lehet számítani.
A regisztrált autóbontók mellett a gyártók további 70 visszavételi pontot működtetnek a roncsautó-kezelés megoldása érdekében. Így évi 200 ezer darab roncsautó kezelésére alkalmas kapacitás áll rendelkezésre Magyarországon, ami kétszerese a szükségesnek, hiszen évente 80-100 ezer darab gépjármű leselejtezésével lehet számolni.

Csakhogy ehhez képest jelenleg alig évi 30-35 ezer darab roncsautó kerül be a legális kezelő csatornákba – hangsúlyozta Sárosi Eszter. Ugyanakkor a HOE ügyvezető igazgatója szerint a 2010. január 1-jével hatályba lépett fémkereskedelmi szabályozás remek lehetőséget kínál a roncsautó piac megtisztítására, hiszen ennek hatására a fehér- és feketegazdaság végre külső szemmel is jól láthatóan, teljesen elvált egymástól, s minden korábbinál jobban azonosíthatóvá váltak a jogkerülő vállalkozások.

További részletek a Zöld Ipar Magazin májusi számában.