Környezetvédelem

Rossz hírek az égen

A kondenzcsíkokat az emberek már megszokták, egyszerűen ott vannak az égen. Mivel rengeteg repülőgép szeli az eget nap, mint nap, mindig láthatunk egy-egy fehér csíkot a kékben. Arról pedig, hogy pontosan micsodák is ezek a kondenzcsíkok, zajos vita folyik évek óta.

Két teória létezik a kondenzcsíkok mibenlétéről. Mindkét elmélet mögött bizonyítékok és logikus érvek állnak, mégis úgy tűnik, hogy a két nézetnek nincs metszete. Ám a lényeg szempontjából mindegy, hogy melyik elmélet igaz: a környezetnek mindenképpen rosszat tesznek a kondenzcsíkok.

1. számú elmélet: A vegycsík összeesküvés-elmélet

Eszerint az elmélet szerint a kondenzcsíkok – innentől kezdve „vegycsíkok”– vegyi anyagokból állnak, és valójában a karhatalom valamilyen gonosz szándékkal permetezi ki. Mint a legtöbb összeesküvés-elméletet, ezt is alátámasztja néhány tény, és nagyon sokan hisznek benne.

Ez az elképzelés viszonylag új, 1996-ban jelent meg. Ekkor kezdtek el a különböző üzenőfalakon és fórumokon beszélni arról, hogy az amerikai légierő titokzatos anyagokat permetez a lakosokra. A légierő erre úgy reagált, hogy ez csak egy hoax, ami részben az egyik hivatalos iratuk félreértésén alapszik. Ugyanis valami hasonló címet adtak az egyik dokumentumuknak: „Az időjárás mint a légierő erejének sokszorozója: uralni az időjárást 2025-re”. A légierő hivatalos tagadásának ellenére (vagy éppen azért?) a teória azóta folyamatosan erősödik.

1997-ben e-mailek sorozata hirdette, hogy a hadsereg szándékosan szennyezte be vegyi anyagokkal a repülőgépek üzemanyagát, hogy az emberekre permetezze. Az e-mailek szerint egy kormányfüggetlen laboratóriumi vizsgálat két vegyi ágenst mutatott ki a repülőgépek üzemanyagában. E két ágens az etilén-dibromid és a cink-klorid volt.

Az etilén-dibromid gyakori mesterséges adalékanyaga a gázolajnak. Ez az anyag egyrészt rákkeltő, másrészt összefüggésbe hozható a bőrfelületen keletkező különböző hólyagokkal, fekélyekkel és a depresszióval is. Régebben növényvédőszerként használták, manapság pedig méhkaptárok kifüstölésénél találkozhatunk vele. A cink-klorid szem- és bőrirritációt, légzési problémákat, nagy dózisban pedig hányást okozhat.

A ’90-es évek végén, hiszen az összeesküvés-elmélet népszerűsége töretlen maradt, további teszteket végeztek, és meglepően magas bárium- és alumíniumtartalmat mutattak ki a vegycsíkokban.

Szóval valójában mi minden támasztja alá az összeesküvés-elméletet? Legtöbbször a Dennis Kucinich amerikai kongresszusi képviselő „Űrmegóvási törvény 2001” című javaslatára szoktak hivatkozni, ugyanis Kucinich bizonyos űrtechnológiák kizárását indítványozta. Kucinich különböző fegyverekről beszélt, és a fegyverek között említette a vegycsíkokat is. A törvényjavaslatot elutasították, és egy enyhébb, felhígult változatát fogadták el, melyben már nincs szó a vegycsíkokról.

Bizonyítékként szokták felhozni még, hogy az esővíz magas vegyianyag-tartalma a világ minden részén kimutatható, és erre más magyarázat nincs, csakis a vegycsíkok. A vegyi anyagok jellege miatt úgy gondolják, hogy a csíkokat az emberek irányítására vagy az időjárás megváltoztatására használják. Egy másik érdekes bizonyíték az összeesküvés-elméletre Németországból érkezett, ahol egy tévéadásban hangzott el, hogy egy katonai forrás szerint vegycsíkokat a radaroknál használják.

Természetesen mindez az összeesküvés-elmélet által alkotott háló része. Egy kis bizonyíték itt, valami jelentős tény ott, ezekből pedig messzemenő következtetéseket levonni. Bár támadhatatlan bizonyítékot a vegycsíkok létezésére még nem találtak, egy dolog biztos: egyre többször jelentkeznek embereknél olyan egészségügyi problémák, amelyek csak a vegycsíkokkal magyarázhatók.

2. számú elmélet: A kondenzcsík-elmélet

Eszerint az elmélet szerint a csíkok nem vegycsíkok, hanem az égen szálló repülőgépek által kibocsátott – a hagyományos elnevezéshez visszatérve – kondenzcsíkok. Ahogy a forró, elhasznált üzemanyag kiáramlik a repülőből a hideg levegőre, pára, néha jég keletkezik. A csík pedig a fenti hőmérséklettől függően gyorsan eltűnhet, de akár órákig meg is maradhat.

Az állandó és nagy légi forgalom miatt nagyon nehéz, már-már lehetetlen tudományosan megvizsgálni, pontosan mit is okoznak ezek a csíkok. De a 2001. szeptember 11-es események miatt a tudósok nem kerestek több kifogást, és megvizsgálták a kondenzcsíkokat. Több mint 4000 meteorológiai állomástól kértek adatokat a tragédia előtti három napról, a tragédia napjáról és az azt követő három napról. Kiszámolták a napi átlaghőmérsékletet, és összehasonlították azokat az adatokat, amiket akkor mértek, amikor volt repülőgép forgalom, azokkal az eredményekkel, amiket akkor kaptak, amikor nem volt légi forgalom. Arra az eredményre jutottak, hogy a talaj közelében 1 fokkal magasabb volt a hőmérséklet akkor, amikor volt repülőgép forgalom.

Ennek magyarázata az, hogy a kondenzcsíkok plusz felhőtakaróként viselkednek. Ha van plusz felhőtakaró, akkor a napsugarak kisebb mértékben érik a földet, de a földből kiáramló hő is a felhő alá szorul. Összegészében a kondenzcsíkok megemelték a hőmérsékletet.

Ez a hatás pedig egyre inkább erősödik. Jelenlegi becslés szerint a tartós kondenzcsíkok – amelyek ahelyett, hogy szétoszlanának, már meglévő felhőkbe olvadnak bele – a Föld 0,1%-át takarják el. Ez a szám várhatóan 0,5%-ra növekszik 2050-re. Természetesen a repülőgépek hatása a környezetre nem merül ki ennyiben. Becslések szerint az összes kibocsátott üvegházhatást okozó gázok 2%-a származik repülőgépekből. Ez évente 3-4%-kal növekszik, így a kondenzcsíkok melegítő hatása még jobban érvényesül.

A két elmélet között a feszültség – egyelőre – feloldhatatlannak tűnik, de ami biztos: az égen lévő fehér csíkok a környezetre biztosan nincsenek jó hatással. És mivel a kondenzcsíkok egyre gyakrabban tarkítják az eget, talán ez utóbbi tényre kell igazán koncentrálni. Charles Lindbergh, a legendás pilóta a következőket mondta: „Eszményeink, törvényeink és szokásaink ugyanazt a célt kell, hogy szolgálják: minden generáció csak őre, nem pedig tulajdonosa a forrásoknak, és minden generációnak kötelessége továbbadni az ezeket az utódoknak.”

Forrás: http://www.environmentalgraffiti.com