Környezetvédelem

A kibocsátási értékek új megállapítását vetik fel

Kiderülhet, hogy nem sokat érnek a járművek CO2-kibocsátására vonatkozó szabályozások, az azokban szereplő értékek, ha sajátos vezetési technikájú gépkocsivezetők kezében kerülnek a levegő tisztaságára egyébként technikailag „egyre jobban vigyázó” autók.

Ezért most a németek egyes sajtóértesülések szerint az eddig célul kitűzött kibocsátási értékek módosítását kezdeményeznék. Ebben szerepet játszhat az, hogy az alacsony kibocsátási értékeket elsősorban a kisebb teljesítményre hangolt autómotorok produkálják, miközben a német autóipar hagyományai alapján főleg a nagyobb teljesítményű autók gyártásában kötelezte el magát. S noha a fejlesztéseikkel a CO2-kibocsátási adatok terén egészében némi csökkenést értek el, de ez kevés. Főleg ha az eddigi rendszer szerint, azaz gyári padon számítják ki azokat, nem véve figyelembe, hogy az autósok nem az idealizált gyári menetpróbákat mintázzák az életben.

Mindez azért fontos, mert egyrészt az iparnak rendkívül sokba kerül, hogy a szigorodó uniós kibocsátási célnormákat igyekezzen teljesíteni, másrészt sokba kerül azért is, mert a vásárlók bizony egyre tudatosabbak, azaz vásárlásaiknál előtérbe nyomuló szempont, hogy a CO2 kibocsátás kicsiny legyen. A kérdésnek például adózási, büntetési, stb. vonzatai vannak. A magasabb kibocsátási értékkel magasabb árak járnak együtt. A sportkocsigyártás (német autógyárak nagy hobbija) is idővel egyszerűen elsorvadna.

A németek évek óta problémáznak ezen a téren, hiszen a csökkentett kibocsátási terveket már jó pár évvel ezelőtt megfogalmazták az EU illetékesei, jelenleg 2015-re átlagosan 130 g/km, de egy a 2010-es piaci helyzetről felvett statisztika szerint míg néhány országban már majdnem elérték ezt, addig az Németországban átlagban 150 g felett volt még.

A Die Welt című német lap értesülés szerint – olvasható az autocar.co.uk portálon – a németek az EU CO2-kibocsátáscsökkentési méréseiben változtatást kérnek, és már ott tartanak, hogy erről munkaanyag készült és arról tárgyalni készül az EU ipari biztosa az európai autógyártók szövetségének fejével.

Nem csupán a vezetési szokások figyelembevételét kérnék, hanem az egyes országok (út)infrastruktúrájának figyelembevételét is (az autópályák a nagyobb sebességre és kibocsátásra „ösztönöznek”…). A német autóipart most, amikor nehezülő gazdasági feltételek uralják Európát, kiszolgáltatottabbá teszik a tervezett kibocsátási normák a külföldi gyártókkal szemben.

Valószínű, hogy az EU távlatibb célja, a 95 g/km-es átlagérték 2020-ra változtatást szenved majd. Az is elképzelhető, hogy az EU pénzügyi segítségét kérik majd az autóipari racionalizációs lépésekhez.