Környezetvédelem

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok sokáig egy célt tartottak csak szem előtt, a minél nagyobb profit realizálását, vagyis kizárólag gazdasági érdekeket vettek figyelembe. Mára egyértelművé váltak ennek a szemléletmódnak a hátulütői (társadalmi és természeti konfliktusok), a változás tehát szükségszerű.

A társadalmi felelősségvállalás az, amely ma már minden vállalat életében kezd megkerülhetetlenné válni. Sokan állítják, hogy ez nem más, mint marketingfogás, míg a kiadott fenntarthatósági jelentéseket csak a vállalat „zöldre” mosásának egy eszközének tekintik. Tény, hogy sok esetben igaz lehet a vád, emellett a jogi és egyéb keretfeltételek sem kellően egységesek és szabályozottak. A vállalatok azonban kulcsszerepet játszanak a változásban, hiszen ők (főleg a globális nagyvállalatok) rendelkeznek a szükséges erőforrások nagy részével.

A jövő megoldásának kulcsa, ha a gazdasági mellett a társadalmi és környezeti célokat is figyelembe veszik (ún. hármas értékelvűség) tervezésük és működésük során. Bár hajlamosak vagyunk negatívan megítélni a jelenlegi helyzetet, figyelembe kell vennünk, hogy a valódi változás beéréséhez időre és türelemre van szükségünk, segítsük tehát mi is a változást, amennyire saját lehetőségeink engedik.