Öko-drive

Critical Mass – egy téma, négy párti egyetértés

Tegnap ismét felvonultak a bringások Budapest utcáin. Az útvonal a lezáratlan nagykörút volt, így igazán életszerű viszonyok között tekerhettünk.

Mindjárt az indulásunk után, a Petőfi híd pesti hídfőjénél a rend éber őrei intettek le minket egy ellenőrzésre. Ez is jól kezdődik – gondoltuk magunkban. És valóban: a kivételesen jó fej, mosolygós srác elnézően viseltetett ismerősünk világításbeli hiányosságaival szemben. „Ma van az autómentes világnap, menjetek tovább egy figyelmeztetéssel” – hangzott a reakciója. Szigorú kollegája nem volt ilyen empatikus, és körmölte a szükséges adminisztrációt egy szerencsétlenebb biciklis társunk rovására.

Ezek után következhetett a városi dzsungelharc. Rengeteg biciklis, még több autó volt a felállás. Tapasztalhattuk, hogy mindkét oldal (autósok és biciklisek) egyaránt bővelkedik szabálytalanul közlekedő, toleranciamentes közlekedőkben.  Kedvencünk a „Xsara Picassos, hip-hop döngetős, letakarítalak az útról te kis légypiszok tekintetű” úriember volt, aki folyamatos motorbőgetéssel jelezte felsőbbrendűségét. A másik oldalról a piroson olykor átsuhanó, a KRESZ szabályait semmibe vevő biciklisekről lehet beszámolni. Mindenki a saját bőrén tapasztalhatta a helyhiányt és a szmogot. Nem csoda, hogy a bringaemelés utáni kerekasztal beszélgetés a „hogyan tennéd biciklibaráttá a körutat” kérdéssel indult.
A vitát Leo Linscheer nyitóbeszéde és egy Koppenhágáról szóló dokumentumfilm vetítése előzte meg. A holland királyság nagykövetségének kulturális attaséja otthonosan mozgott a témában. Tavaly a holland nagykövet nyitotta meg a felvonulást, és a hazánkban tartózkodó holland politikusok rendszeres résztvevői a rendezvénynek. A kulturális attasétól megtudhattuk, hogy Hollandiában közel húszmillió kerékpár található, így világelsők az 1 főre jutó biciklik tekintetében. Amsterdamban a 60-as években indult egy akció, melynek keretein belül beszereztek rengeteg biciklit, ezeket fehérre festették, és a város különböző pontjain helyezték el. A szabad prédákat bárki igénybe vehette, használatuk ingyenes volt. A 750 ezer lakos 40%-a nap mint nap biciklivel jár a 400 kilométernyi bicikliúton.

A Koppenhágát bemutató rövidfilm rengeteg követendő példával és tanulsággal szolgált. Az egyik legfontosabb, hogy társadalmunkban az értékek erőteljesen eltorzultak. Tőlünk nyugatabbra az autó már nem státuszszimbólum. Csak akkor veszik elő, amikor szükség van rá. A közlekedés, ahogy azt egy koppenhágai lakos megfogalmazta: nem unalmas eljutás A-ból B-be, hanem túra. Időnként megállnak pár percre a parkokban, összefutnak az ismerősökkel teljesen véletlenül és beülnek egy kávéra. Teszik mindezt kerékpárral. „Nem veszek autót, mert nincs rá szükség”- érvel egy másik helybeli. Mindenhol biztonságosan kialakított kerékpárutakat, toleráns, a másikra vigyázó résztvevőket láthattunk a felvételeken.

Következett az este záróeseménye: Sinya és Kükü (a Critical Mass alapkövei) kérdéseire a parlamenti pártok főpolgármester jelöltjei válaszoltak. Egészen pontosan kettő, mert a két nagypárt képviselői egyéb teendőik miatt nem vettek részt, így helyetteseik próbálták állni a srácok össztüzét. Talán nem meglepő, hogy Jávor Benedek, az LMP jelöltje mozgott a legotthonosabban a témában. Hatalmas felhördülés követte Staudt Gábor, a Jobbik főpolgármesterének kijelentését, miszerint a 4-6-os villamos felszín alatt történő elhelyezésével teremtene szabad területet. Nem csak a közönség, de Sinya sem volt engedékeny a politikusokkal szemben: minden egyes pártlocsogást heves csengetéssel szakított félbe.  A Fidesz képviselőjét nem a legügyesebben választották meg: ezt a közönség reakciója, és a kérdésekre adott válaszok egyaránt tükrözték. Eldöntendő kérdésekre, illetve szinte minden kérdésre lehet-tel válaszolni nem a legkövetkezetesebb megoldás…

Az autósok elől lezárt Lánchíd, a kerékpárosok számára mindkét irányból használható egyirányú utcák: néhány a vitatott kérdések közül. Arra nem derült fény, hogy az egyszer elkészülő Margit hídon vajon két kerékpársáv lesz-e…

A biciklizés nem csak a lakókat hozza közelebb egymáshoz, hanem a pártok is konszenzusra tudtak jutni. Abban egyetértettek, hogy a belvárosban a nem motorizált közlekedési eszközöket kell preferálni.

YouTube előnézeti kép YouTube előnézeti kép