Öko-drive

Koppenhágai példa

Koppenhága kerékpáros közlekedése világviszonylatban is fejlett: a dán fővárost a világ egyik leginkább kerékpárosbarát városaként tartják számon. Fejlett kerékpáros kultúrája miatt számos város követte példáját, és kezdett az ittenihez hasonló kerékpáros infrastruktúra kiépítésébe; ezt jelzi a „koppenhágásodás” (copenhagenize) kifejezés. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség a világon elsőként Koppenhágát választotta Bike Citynek, így a város 2008 és 2011 között számos jelentős kerékpáros sportrendezvénynek ad otthont.

Az önkormányzat nyilvános és ingyenes kerékpárkölcsönző rendszert működtet a belvárosban, a kölcsönzéshez csak egy 20 koronás letétre van szükség, amit a kerékpár leadásakor visszatérítenek. A fejlett kerékpáros kultúrát jelzi, hogy az emberek 37%-a kerékpárral jár munkába, és a város lakói összesen 1,2 millió kilométert kerékpároznak naponta. A város vezetése azt tűzte ki célul, hogy 2015-re a biciklivel munkába és iskolába járók aránya elérje az 50%-ot.

A kerékpározás magas aránya jelentős hasznokkal jár a város számára, például a közlekedésből származó szén-dioxid kibocsátás jóval alacsonyabb mint más hasonló méretű városokban.

Jan Gehl építész, várostervező négy évtizedes koppenhágai tapasztalatait felhasználva számos városnak (többek között Melbournenek, Sydneynek, Londonnak és Rotterdamnak) adott tanácsokat, hogy hogyan tegyék élhetővé közterületeiket a Strøget mintájára.[3][8] 2007-ben New York polgármestere, Michael Bloomberg kérte fel, hogy segítse nagyszabású kerékpáros fejlesztési terveiben.

YouTube előnézeti kép