Öko-drive

Egy zöld Forma-1 lehetősége

2010.10.06. - 11:21  |  Nincs hozzászólás

Az autósport és a környezetvédelem eddig nem járt kéz a kézben, de az autógyárakra nehezedő nyomás lassan az elitkategóriára is hatással lesz.

Pár évvel ezelőtt az időmérő edzések utolsó szakaszában a versenyzők „unottan” körözgettek a pályán azért, hogy a minél gyorsabb kvalifikációs kör elérése érdekében elégessék a tankban lévő felesleges üzemanyag mennyiséget. A módszer értelmetlensége és környezetszennyező mivolta tagadhatatlan volt. Többek között ezért is szüntették meg.

Ne legyenek hiú ábrándjaink: a Forma-1 sosem lesz/lehet zéró emissziós műfaj. Gondoljunk a rengeteg elhasznált gumiabroncsra, az autók hatalmas fogyasztására, de a versenyhelyszínek közötti szállítmányozással járó légszennyezést is ide sorolhatjuk.

Brabham BT 46, egy igazi "porszívó". Gyorsan betiltották...

 

Elég nehéz elképzelni a hangtalanul suhanó elektromos versenyautók látványát, amint a boxkiállás során hálózatra csatlakoztatva feltöltődnek, vagy akkumulátort cserélve száguldanak tovább. Egy ideig elképzelhetetlen és sokak számára ijesztő jövőkép vázoldóik fel előttünk.

De milyen lépéseket tehet az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) és a FOTA (a forma 1-es csapatok szövetsége), melyekkel közelebb kerülhetnek egy ökobarátabb F1 megvalósításához?

2013-ban a Forma 1-et alapjaiban megváltoztató szabályrendszer bevezetésére készülnek.  A jelenlegi 2.4 literes, 8 hengeres motorokat várhatóan 1.6 liter hengerűrtartalmú, 4 hengeres, turbófeltöltéses erőforrásokra cserélik le. Ezek teljesítménye 650 lóerő körül alakulhat, és alacsonyabb fogyasztást tennének lehetővé.  Jelenleg az autók akár 70 liter benzint is elégetnek 100 kilométeren.

Tervezik egy, a tavalyi KERS-nél kétszer hatékonyabb energia visszanyerő rendszer bevezetését, valamint egy szabványos üzemanyag rendszerről is tárgyalásokat folytatnak.

„Elismerjük a környezettudatos technológiák fontosságát és azt, hogy a Forma 1-nek ebbe az irányba kell fejlődnie” – ez James Key, a Sauber csapat technikai igazgatójának a véleménye.
„ Ezzel együtt nagyon fontos, hogy a költségeket is kontrolláljuk, mivel minden változtatás sok pénzbe kerül. A látványosságnak szintén a középpontban kell állnia” – teszi hozzá a szakember.

Utóbbit szolgálhatja a talaj effektust előidéző fejlesztések újbóli engedélyezése. Ennek lényege, hogy az autó alját úgy alakítják ki, hogy az porszívóként szívja a földhöz a járművet.

Bevezetnék a pár évtizeddel korábban is alkalmazott nagyobb átmérőjű hátsó kerekeket, ezzel is elősegítve a jobb tapadást és a több előzést.

A tárgyalások már zajlanak a tervezett előírásokkal kapcsolatban. Hamarosan megtudhatjuk, sikerül-e a költségek és a környezetvédelem közti kompromisszum kialakítása.

A francia Jabouille autóját készítik fel a Renault és a turbó korszak első győzelmére a 79-es Francia Nagydíj előtt. Nem füstölt el...

 

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »