Öko-drive

Az Audi és a fenntartható mobilitás

A német szakember visszatérő előadónak számít hazánkban, hiszen minden évben tájékoztatja a magyar hallgatókat és a téma iránt érdeklődőket az autóipar aktuális trendjeiről. Winterkorn hatalmas szerepet játszott a győri Audi gyár 1993-as létrehozásában, illetve a nemrég bejelentett bővítésben. Első magyarországi tevékenysége Mórhoz köthető: 1986-ban állapodtak meg az Audi 80-as üléseihez szükséges vázszerkezet hazai előállításáról.

Az idei előadás témája a fenntartható mobilitás volt, azon belül is az elektromos meghajtás lehetőségei.

Az elektromos autók szíve az akkumulátor, hiszen az energiatárolás itt történik. Mint azt a professzortól megtudhattuk, sajnálja, hogy az elektrokémia területét az utóbbi évtizedekben ilyen mértékben elhanyagolták a gyártók. Rengeteg fejlesztési potenciál rejtőzik az akkumulátorokban, azon belül is a Lithium Ion-os verziókra kell gondolni.

Törekedni kell a tömegtermelésre, ugyanis csak így lehet elérhető áron kínálni az elektromotorral hajtott típusokat. Jelenleg 8 és 12 ezer euró között van egy e-Golfban található akkumulátor készlet ára. Csak az alacsony gyártási költségek tehetik megfizethetővé az ilyen típusokat, ehhez pedig nagyszériás termelés szükséges. A Volkswagen konszern know-how kapcsolatot ápol többek között a Toshibával és a Samsunggal is, hogy minél gyorsabban megvalósuljon ez a cél.

De nem elég kifejleszteni egy kvázi olcsó és megfelelő hatótávolsággal rendelkező modellt. Szükség van az elektromos hálózatok és a „tankoláshoz” használt csatlakozási pontok egységesítésére is. Ki kell építeni a megfelelő infrastruktúrát, töltőállomásokat kell létesíteni, hogy ne csak otthon tudjuk feltölteni autónkat, vagy kicserélni az akkumulátort.

Az elektromos autók elsődleges „élőhelye” a nagyváros – véli Winterkorn. Itt rövidebb távot kell megtenni és a napi 60-70 kilométer könnyedén kivitelezhető tisztán elektromos üzemmódban. Nem mellesleg a kúthálózat kiépítése és üzemletetése is nagyságrendekkel könnyebb ilyen körülmények között. Budapesten négy hónapja nyílt meg az első töltőállomás – tudhattuk meg az ELMŰ képviselőjétől.

További kérdés, hogy a váltóáram egyenirányításához szükséges invertert az autóban helyezzék el, vagy már csatlakoztatás előtt megtörténjen az átalakítás. Előbbihez újabb költséges berendezéssel kell növelni az adott modell össztömegét, így mindenképp a második megoldást tartja járhatónak a professzor.

Amíg az elektromos hajtás nem válik az átlagos felhasználók számára megfizethetővé és a szükséges infrastruktúra sincs kiépítve, addig az alternatív üzemanyagok és meghajtási módok továbbra is kiemelt szerepet kapnak a konszern programjában.

Sundiesel néven biogén eredetű üzemanyagokat (szalmából és növényi hulladékból előállított energiaforrás) is tankolhatnak a tulajdonosok egyes modellekbe. Sajnos ez az eljárás igen költséges: egy liter üzemanyag akár 4 euróba is kerülhet.

Természetesen a hibrid meghajtás is elérhető immár egyre több típusban is. A Passat bluemotion változata bekerült a rekordok könyvébe is, köszönhetően annak, hogy egy tankolással több, mint 2400 kilométert tettek meg vele. Természetesen nem padlógázas gyorsítások és városi araszolás alkották a táv döntő részét…

A gyártók nem engedhetik meg maguknak, hogy mellőzzék az alternatív hajtást érintő fejlesztéseket, ugyanis 2050-re 85%-kal kell csökkenteni a bolygót érő széndioxid terhelést.  Brazília, Kína és India előretörésével drasztikusan emelkedni fog az eladott autók száma, tehát nem szabad késlekedni.