Öko-drive

Nyolc érv az elektromos autók akkumulátora mellett

2011.01.28. - 15:06  |  Nincs hozzászólás

Az elektromos autók egyik sokat vitatott és kritikus pontja az erőforrás, vagyis akkumulátor. A Yahoo Green alaposan körbe járta a szóban forgó alkatrészt.

„A jövőt villamosítani fogjuk. Az akkumulátorok sokat fejlődtek, de a vásárlók ennél többet követelnek”- ezt Tony Posawitz, a Chevrolet Volt fejlesztésében részt vevő szakember az elektromos autókat középpontba állító, Amerikában megrendezett Popular Mechanics Breakthrough Awards konferencián jelentette ki.

Nézzük, milyen érvek szólnak az elektromos hajtású modellek akkumulátorai mellett.

1.      Az elektromos és hibrid modellekben használt akkumulátorokra hosszú garanciát vállalnak

A Chevy Volt esetében nyolc, míg a 2011-es Hyundai Sonata akkumulátorára tíz év garanciát vállal a gyártó. Ezzel szemben, egy hagyományos, belső égésű motorral hajtott autó akkumulátorára általában két év, vagy kilométerben meghatározott szavatosságot vállalnak.

Azaz, míg egy elektromos autó megelégszik egy akkumulátorral, addig hagyományos társa hármat vagy négyet is elhasznál.

A Chevy Volt szerkezete

2. A hagyományos akksik sokkal szennyezőbbek

Az ólmot tartalmazó savas akkumulátorok nagy veszélyt jelentenek a környezetre. A nem szelektíven gyűjtött és kezelt akkumulátorokban (lássuk be, hogy ezek sok helyen a szemétdombon végzik) található savas folyadék beszivárog a talajvízbe, végezetes károkat okozva.

Az alternatív hajtású kocsikban nikkel (Nimh), vagy lítium-ion alapú vegyi anyagokat alkalmaznak. Természetesen utóbbiak sem környezetbarátságukról híresek, de kevésbé szennyezőek, mint az ólmos verziók.

Igaz, hogy pár zöld modell, mint az Év autójának választott Nissan Leaf is használ néhány kiegészítő funkció ellátásához hagyományos akkumulátort, de ezek élettartama sokkal hosszabb, köszönhetően a kisebb igénybevételnek.

3. Az autógyárak már dolgoznak egy akkumulátor újrahasznosító rendszer kialakításán

A már említett hosszú élettartamnak köszönhetően még van ideje a gyártóknak a rendszer kiépítéséhez. Larry Dominique, a Nissan gyártásért felelős alelnöke kijelentette, hogy az autógyárak elkötelezettek egy visszaváltó és feldolgozó hálózat kiépítésében.

Mivel a lítium és néhány további összetevő meglehetősen értékesnek számít, így a gazdasági ösztönzés is a visszaváltó hálózat kiépítése mellett szól.

„A jó hír, hogy ezek az akkumulátorok újrahasznosíthatóak, és a bennük lévő összetevők (kobalt, nikkel és további anyagok) könnyen visszanyerhetőek” – írja Amanda Wills az Earth911 munkatársa.

4. A használt akkumulátoroknak is jár egy második esély

Mike Millikin a Zöld Autó Kongresszuson kifejtette, hogy az ágazat már foglalkozik a kérdéssel, hogy melyik szegmensben vethetőek be újra a használt egységek. Az egyik lehetőség a megújuló energiaforrásokból – nap- és szélenergia - nyert áram tárolása. Millikin állítása szerint az akkumulátorok eredeti kapacitásából mindössze 20%-os csökkenéssel kell számolni.

A Nissan Leaf akkumulátor készlete

A Nissan Leaf akkumulátor készlete

5. Észre sem vesszük, hogy egy bevált technikáról beszélünk

A telefonok és laptopok, az orvosi műszerek és órák már régóta lítium-ion alapú erőforrásokat használnak. Igaz, a kritikusok ettől még nem támogatják jobban az ilyen akkumulátorok terjedését…

6. A tisztán elektromos üzemű autók nem használnak olajat

Hasonlóan a Nissan Leaf-hez, az elektromos meghajtású modellekben nincs szükség motorolaj használatára – így az olajcserét is megússzuk. Mivel kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaznak, kisebb szerviz igényről és kevesebb cserére szoruló elemről beszélhetünk.

7.  Teljes életciklusukat tekintve a hibrid és elektromos autók zöldebbek hagyományos társaiknál

A kocsik előállítása, beleértve az akkumulátorokat is, csak egy kis részét képezi egy autó ökolábnyomának. A GreenChoices.org megállapítása szerint a gyártáshoz szükséges energia az autó üzemanyag használatának a 15%-t teszi ki.  Újabb érv az alternatív hajtású négykerekűek mellett.

8. Az iparág a lítium bányászat „megtisztításán” dolgozik

A lítium bányászat nagyon munkaigényes folyamat, és sokszor politikailag kényes országokban vannak a lelőhelyek. Kevés vigasz, hogy az akkumulátorgyártásban nem az autóipar részére előállított egységek jelentik a húzóágazatot. A cégek már aktívan dolgoznak a bányászat környezetbarátabbá tételén, de ez igen hosszú folyamat.

„A lítium nagyon gyakori, így nem lennék meglepve, ha hamarosan új forrásokat fedeznénk fel. Az óceánok bővelkednek a lítiumban” – teszi hozzá Dominique.

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »