Öko-drive

Bioetanol: szebb jövő vagy környezeti katasztrófa?

2011.01.31. - 15:08  |  Nincs hozzászólás

Mivel nem régóta vagyok autótulajdonos, ezekben a hónapokban szembesülök igazán az autó fenntartásával járó költségekkel, többek között az üzemanyagok égbe szökött árával.

Ha a józan eszünkre, a szűkebb pénztárcánkra és a környezetünkre is egyaránt odafigyelve, tudatosan akarjuk használni az autónkat, akkor számos olyan ügyre akadhatunk, amiben nehéz dönteni.

Ezek közé tartozik a bioetanol, a bionak nevezett üzemanyagok ügye is. Híveik a hagyományos üzemanyagokat leváltani képes, környezetet kímélő megoldásnak tartják (ennek az érvelésnek komoly szerepe van az új bioüzemanyag-törvény indoklásában is); a másik oldalról viszont éppen a környezetvédők gondolják egyre inkább a természetre, a termőföldekre leselkedő hatalmas veszélynek, államilag támogatott, kétes környezeti hatású biobiznisznek. A többség pedig csak olcsón akar tankolni.

*

Essünk át egy kis bioleckén: a bioüzemanyagok olyan üzemanyagok vagy tüzelőanyagok, amelyeket a növényi vagy állati biomasszából állítanak elő. A bioüzemanyagok lehetnek szilárdak, cseppfolyósak (bioetanol, biodízel) és gázneműek (biogázok). A bioetanol növényi alapanyagból előállított, víztelenített alkohol. Bioetanol előállításakor keményítőtartalmú növényi alapanyagból (kukorica, árpa, búza) először cukrot, majd alkoholt állítanak elő erjesztéssel, majd lepárlással. Az etanolt elsősorban kukoricából, árpából, cukornádból és búzából lehet előállítani, de sok esetben a nyersanyagok között szerepel például a fa és a fű is.

Az Országgyűlés novemberben fogadta el a bioüzemanyag-törvényt: a Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter által beterjesztett jogszabály szerint 2020-ig a közlekedés energiaigényének tíz százalékát kell megújuló energiából fedezni. A törvény célja — a felhatalmazás alapján kiadott rendeletekkel együtt — a benzinre, a dízelolajra és a gázolajra vonatkozó követelmények és az üvegházhatású gázok kibocsátott mennyiségének nyomon követését és mérséklését célzó mechanizmus bevezetése, valamint a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásának előmozdítása. A közlekedési célú energiafelhasználás során a megújuló energiával termelt elektromos áram két és félszeres, a hulladékból, erdő- és mezőgazdasági melléktermékből nyert energia kétszeres szorzóval számolható föl.

Az üzemanyag-forgalmazóknak havi bontásban kell teljesíteni a kormány által meghatározott mennyiséget, illetve arányszámot, s arról havi elszámolásban kell tájékoztatást adni. Ennek elmulasztása bírságot von maga után. A kormány mostantól minden év első negyedének végéig rendeletben dönt arról, hogy a következő három évben mekkora legyen ez a részarány.

A parlament arról is döntött: legkevesebb 6 százaléknyi bioüzemanyag értékesítése kötelező a hazai üzemanyag-forgalmazók számára. 2020 végéig az üzemanyag-forgalmazóknak hat százalékkal csökkenteni kell a forgalomban hozott energiahordozókból származó szén-dioxid kibocsátást. A törvény indoklása a Kiotói Jegyzőkönyvre is utal: az EU a 2008-tól 2012-ig terjedő idő szakra a Kiotói Jegyző könyvben vállalásokat tett az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére.

*

A cél tehát nemesnek tűnik: sajnálatos azonban, hogy nem került sor szélesebb szakmai és társadalmi vitára az ügyben. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint az EU által is megkövetelt kodifikációs folyamat lassúnak és nehézkesnek látszik, a társadalmi és szakmai egyeztetésre pedig későn vagy csak nagyon rövid határidővel került sor. A szövetség szerint előfordult, hogy egyes szervezetek kimaradtak az egyeztetésekből, míg mások – akár nem is a fenntartható fejlődésben érdekelt gazdasági szereplők – véleménye a fenntartható érdekeket is háttérbe szorította. „Vélhetően ezért látnak napvilágot olyan – nem annyira tudományos intézetektől, hanem inkább megbízási díjért dolgozó magánszervezetektől származó – írások, amelyek azt próbálják elhitetni, hogy a kőolajszármazékok környezetbarátabbak a zöldüzemanyagoknál” - állítja a szövetség.

Kritikus hangok bizony léteznek: környezetvédők szerint a bioüzemanyagok alapanyagául szolgáló növények nagyüzemi termelése káros a természetre. A No emisszió blog szerzője szenvedélyesen érvel a bioetanol ellen. „A bioetanol-biznisz azt hazudja: zöld alternatívát kínál az előbb felvázoltakkal szemben. Holott a baj éppen az vele, hogy sokkal sokrétűbben, áttekinthetetlenebbül és beláthatatlanabbul pusztít, mint a legtöbb más energiaforrás” - írja a blogger, aki tart attól, hogy egy kialakuló bioetanol-lázban a termőföldeket és erdőket alárendelik majd az üzemanyagnövények termesztésének. „Csak az emberi felelősségtudat és józan belátás szabhat majd határt annak, hogy erdők és az élelmezés szempontjából fontos termőterületek ne essenek áldozatául az etanolláznak. Képzeljük csak el, amikor valakiknek a felelősségtudatára van bízva, hogy aktív mezőgazdasági termőterületet és értékes erdőt semmiképpen se vonjanak etanol-alapanyag termesztés alá.” A blogger szerint, ha az állam egyszer szabadjára engedi a bioetanol-bizniszt, akkor nagyon nehéz lesz megálljt parancsolni az eddigieknél is eszetlenebb természetpusztításnak.

A No emisszió szerzője által megkeresett autókereskedők inkognitóban kritizálták a bioetanol-bizniszt. „Ez egy jó nagy faszság, aminek a mezőgazdasági árak zuhanásokor elindult Európában a konjuktúrája, aztán ráépült egy maffia, meg egy kis marketing, és például a skandináv országokban mindmáig elég népszerű. Így aztán néhány modell esetében felvettük a kínálatunkba a bioetanolos verziót, de hivatalos kommunikáció nincs róla. Viszont ha valami idióta számonkéri, lehet azt mondani, hogy tessék van ilyen is, de mióta az unióban elindultak a komolyabb viták a bioetanolról, mi úgy csinálunk, mintha igazából nem is lenne etanolos autónk” - így egy kereskedő. Egy másik echte környezetvédő szöveggel érvelt: „Már az elején világos volt, hogy a világ ilyen túlnépesedése mellett még az sem lesz fenntartható, ha hússal táplálkozunk, és ennek érdekében az állatokkal etetjük meg a mezőgazdasági terményeket. Ebből egyenesen következik, hogy kész katasztrófához vezet, ha mindezt elautózzuk.”

Rovat további cikkei

Kevesebb repülésre biztatnak svéd kutatók

Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek - most...

2019.05.27. - 07:15 tovább »

Már a sarkvidéken nyúzzák a BMW elektromos-meghajtású trióját

A 2020-ban és 2021-ben piacra kerülő modellek tesztelése jelen pillanatban...

2019.03.27. - 19:11 tovább »

Minden eddiginél erősebb elektromos repülőt épít a Rolls-Royce

Minden eddiginél erősebb elektromos meghajtású sport- és műrepülőgép...

2019.01.25. - 12:52 tovább »

Friss cikkek

Heti két óra a természetben a jó egészség elengedhetetlen feltétele

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget,...

2019.06.15. - 12:00 tovább »

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

Jelentősen megnőtt a nyílt óceánban lévő műanyaghulladék mennyisége...

2019.04.18. - 10:11 tovább »

Erdősítéssel szorítják vissza az elsivatagodást Észak-Kínában

Több mint 860 ezer hektárnyi erdőt telepítenek az észak-kínai...

2019.04.12. - 13:35 tovább »