Öko-drive

Mentesülnek a londoni dugódíj alól a zöld Fordok

A Ford Fiesta és a Fiesta van ECOnetic autók tulajdonosainak nem kell behajtási díjat fizetniük Londonban, hiszen CO2-kibocsátásuk kisebb, mint 100 g/km.

A londoni behajtási díj olyan autósok számára kötelező, akik London belvárosának egy meghatározott területére hajtanak be. Célja a torlódás csökkentése, illetve pénzügyi források előteremtése a londoni közlekedési rendszer fejlesztéséhez. A behajtási zónát 2003 februárjában jelölték ki, majd 2007-ben kiterjesztették Nyugat-London bizonyos részeire. Ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű program a világon.

Idén januártól a 100 g/km vagy annál kisebb CO2 emisszióval működő és egyben az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási szabványt is teljesítő autók mentesülnek a londoni behajtási díj megfizetése alól, amennyiben tulajdonosuk járművenként, évente 10 font átalányt befizet. Az Egyesült Királyságban nagy népszerűségnek örvendő Ford Fiesta ECOnetic és a Fiesta Van ECOnetic modellek teljesítik ezeket a feltételeket: egyaránt 98 g/km CO2-t bocsátanak ki, azaz kevesebbet, mint a behajtási díj jelenlegi, 100 g/km-es határértéke.

Egyébiránt naponta és járművenként 8 font a kötelező díj, amennyiben az adott jármű – hétfőtől péntekig – reggel 7 és este 6 óra között bármikor a kijelölt zónába behajt; a bliccelőkre 60 és 180 font közötti bírságot szabnak ki.

London polgármestere, Boris Johnson a fentieken felül jelentős változásokat hirdetett meg a behajtási díjjal kapcsolatban – ezentúl nemcsak a díj alól mentesülő hibridek, hanem minden környezetbarát autó kedvezményt kap. Ezzel egy időben a polgármester azt tervezi, hogy az olyan nagyteljesítményű hibridautók, mint a Lexus GS450h és RX400h ismét bekerülnek a díjfizetésre kötelezett kocsik közé. Ezek az autók ugyanis több káros anyagot bocsátanak ki más, szintén kedvezményezett autóknál, de eddig hibridrendszerüknek köszönhetően nem kellett fizetniük.

E kocsik tulajdonosainak mostantól kezdve évente összesen közel 3700 Fontos behajtási díjjal kell számolniuk, hiszen ennek összege 2011. januártól után 8-ról 10 fontra nőtt. A korábbi, nagy ellenállást kiváltó tervekkel szemben viszont nem nagyobbítják meg a London nyugati részében lévő díjfizetési övezetet.