Öko-drive

Év végére tervezi a BYD az első elektromos típus forgalmazását

A kínai gyártó e6 névre hallgató modellje több szempontból is ígéretesnek tűnik: az elektromos autókhoz képest hatalmas hatótáv és nagy teljesítmény párosul a környezettudatossággal. Sikerült egy emészthető formatervvel is előállni, ami nem volt jellemző a kínai autókra.

Eredetileg 2010 végére tervezték a forgalmazás megkezdését, de egy éves késéssel, 2011 végén kezdik meg a forgalmazást – kezdetben csak Amerikában. A kedvező feltételek miatt Kaliforniában vetik be az első darabokat. Év végéig 50 darab e6-ot szállítanak le, ebből 10-et Los Angeles városa vásárol meg, további 20-at pedig lízingelni fognak.

A típus az F6 benzines platformjára épül: hivatalosan egy öt utas szállítására alkalmas crossover. A BYD saját gyártmányú lítium-ion akkumulátorait építi be a kocsiba, melynek kémiai összetevői újrahasznosíthatóak. Az akkumulátorokat, mint minden elektromos autó esetében, egy védett rekeszben helyezték el. Ismerve a kínai gyártmányok Euro NCAP töréstesztjein elért eredményeit, reméljük, hogy most sokkal nagyobb figyelmet szenteltek a biztonságnak…

Nem csak a hatótávolság, de a töltéshez szükséges idő is kedvező: az ötvenszázalékos töltöttség mindössze 10 perces, míg a nyolcvan százalékos állapot csak 15 perces hálózati csatlakozást igényel. Az akkumulátorok élettartama 2000 ciklust, azaz nagyjából 600 000 kilométer megtételét teszi lehetővé. A már említett hatótávolságot 300 kilométeresre ígérik a kínaiak.

Az autót többféle teljesítménnyel és hajtásmóddal fogják kínálni: az elsőkerék – hajtású verziók 71, 105 és 215 lóerős, míg az összkerekes modellek 155 és 269 lóerős teljesítménnyel lesznek megvásárolhatóak.   Utóbbi esetében a hátsó traktusban elhelyezett permanens mágneses motor gondoskodik a hátsó tengely hajtásáról.

Az e6 indulóára 40 000 dollár lesz, ami 8000 dollárral haladja meg a Nissan Leaf árát.

Kínában az Pengcheng Electric Taxi Co. társaság lassan egy éve üzemeltet 40 darab e6-ot, melyet további 60 kocsival fognak bővíteni. A már üzemelő autók többször is teljesítették a 300 kilométeres hatótávolságot.

Az európai forgalmazásról a gyártó még nem közölt részleteket. Ehhez elsősorban gondoskodni kellene a töltőállomások kiépítéséről.