Öko-drive

Nem kell a német autósoknak a bioetanol – zöld ellentét

A német fogyasztók nem hajlandóak bioetanollal kevert üzemanyagot tankolni autójukba, ezért a piacon nem várt keresletnövekedés alakult ki a normál üzemanyagok iránt.

A német kormány igyekszik úrrá lenni a zűrzavaron, rendkívüli tanácskozáson keresik a megoldást hamarosan – írja az energiainfo.hu. A korábban elégtelen kommunikációt a fogyasztók felé a kőolajipari egyesület most próbálja bepótolni.

Németországban a bioüzemanyagok forgalomba hozatala nem kapott megfelelő előkészületeket, sokkot okozva ezzel a belföldi kőolajpiacon – írta a Deutsche Welle német napilap. A gazdasági minisztérium tanácskozó gyűlést sürget a helyzet megoldása érdekében. Rainer Brüderle gazdasági miniszter múlt csütörtökön azt mondta, a fogyasztók és az iparág közti tisztánlátás kialakítása elengedhetetlenül fontos lett volna.

A kőolajipar ideiglenesen késleltetni kényszerül az új, Super E10 nevű, 10 százalékos bioüzemanyag-keverék szállítását a kutakra, egyszerűen azért, mert a német vásárlók túlnyomó többsége nem szándékozik autójába tölteni. A német kőolajipari egyesület (MWV) elnöke, Klaus Picard elmondta, a rendszer nem tud megbirkózni a vásárlók bojkottjával. Az MWV egyik tanulmánya szerint az autótulajdonosok 70 százaléka soha nem tankolna bioetanollal kevert benzint vagy gázolajat autójába, mert attól tart, hogy az maradandó károsodást okozhat a motorban. Sőt, inkább tankolnák a két legdrágább benzint, a Super és a Super Plus nevűeket.

Ez a fogyasztói viselkedés jelentős emelkedést hozott e két üzemanyagtípus keresletében, az ország 15 ezer kútja közül sok jelentett hiányt vagy teljes kimerülést a Szuperből. Múlt szerdán az MWV kiadványt jelentetett meg az autósok részére, amiben arról biztosította őket, hogy a Super E10 a német utakon futó autók 93 százalékára egyáltalán nem veszélyes.

Az elmúlt években a bioetanol előállítása és felhasználása a hagyományos üzemanyagokkal keverve folyamatosan nőtt az Európai Unióban a 2003 óta elfogadott számos irányelv és szabályozás hatására. A megújuló energiaforrások direktívája értelmében 2010-re minden tagállamnak el kellett érnie az 5,75 százalékos bioetanol arányt a közlekedésben. A 2020-as cél a 20 százalék elérése. Az EU a termeléstől a felhasználásig a termék útjának minden lépését támogatja valamilyen formában, így hatékonyan tud beleszólni az ár alakításába.