Öko-drive

Újabb szereplő az elektromos sportautók piacán

A német Artega is kifejlesztette saját tiszta üzemű sportkocsiját, az SE (Sports Electric) névre hallgató típust. Az SE ára garantálja, hogy a kisszériás gyártó elektromos modellje sem lesz sűrű látvány az utakon.

Öröm látni, hogy nem csak az olyan tömeggyártók gondolkodnak az alternatív hajtásban, mint a Nissan vagy a Toyota. Igaz, az Artega SE 150 000 eurós indulóára a hétköznapi ember számára nem sok vigaszt fog jelenteni…

Az Artega fejlesztői mindent beleadtak a kocsi tervezése során: fáradozásuk eredményeként az SE mindössze tíz százalékkal nehezebb (1400kg) a hagyományos hajtású GT verziónál, de fél másodperccel hamarabb gyorsul fel százra. Ez köszönhető az egyenletes erőkifejtésnek és a közvetlen gázreakciónak. Egészen pontosan 4,3 mp elteltével már országúti gyorshajtás „áldozataivá” válhatunk. A végsebesség 250 km/h felett van.

Az SE remek teljesítményét két elektromos motornak köszönheti, melyeket a hátsó tengelyen helyeztek el. Ezek összteljesítménye 380 lóerő. Az energiát 16 darab, egyenként 12 cellából álló lítium-ion akkumulátor szolgáltatja. A tökéletes egyensúly érdekében 4 akkumulátort az autó orrába építettek be, hogy elkerüljék a farnehéz felépítést. Az akkumulátorok összsúlya 310 kilogramm és vízhűtésesek.

A kocsival megtehető távolságot 300 kilométerben maximalizálja a gyártó. A lemerült Artegat a hátsó részen kialakított töltőponton keresztül tudjuk újra felvillanyozni.

„ A sportkocsivezetők nagyon gyakran dinamikusan hajtanak, azaz ismétlődő fékezésekkel és kigyorsításokkal, mely energiahatékonyság szempontjából igen kedvezőtlen. Ezen segít az elektromos hajtás, mely az ilyenkor felszabaduló energiát visszatáplálja az akkumulátorokba” – fejti ki az elektromos hajtás egyik nagy előnyét Dr. Wolfgang Ziebart.