Öko-drive

Új autók: nem a fejlett országok a legzöldebbek

Németország, Svédország és Svájc nem jeleskedik a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, míg Európa többi országában pozitív a tendencia - Portugália átvette a tavalyi győztes Franciaországtól a „legzöldebb” autópiacnak kijáró címet. Mi nem dicsekedhetünk.

Portugália vívta ki magának a 2010-es újautó eladások alapján Európa “leg-üzemanyagtudatosabb” országa címet – az értékesített újautók összes CO2- kibocsátása a kontinensen itt a legalacsonyabb. A portugáloknak sikerült elsőként 130 g/km alá szorítani a 2010-ben eladott új autók károsanyag-kibocsátási átlagát, derül ki a JATO legfrissebb, 21 európai országot – ebből 19 EU-tagállam – felölelő tanulmányából.

Kiderül, hogy a kontinensen Németország, Svédország és Svájc a „legféktelenebb” szennyezők, ugyanis az egy autóra jutó átlagos károsanyag-kibocsátás ezekben az országokban mindenütt meghaladja a 150 g/km-t.
A szemléből kiderül, hogy az elsősorban alacsony kibocsátású járműveket népszerűsítő roncs-beszámítási akciók megszűntével is sikerült a CO2 értékeken csökkenteni kontinensen. Ez egyrészt a piacok általános erősödésének köszönhető, másrészt pedig a flotta-járművek arányának növekedésének tudható be.

Egy év alatt Európában átlagosan 5 g/km-rel csökkent a károsanyag-kibocsátás, ami jobb, mint a 2003 és 2006 között, három év alatt elért redukció. Az autógyártók nagyot léptek előre, hiszen a 2010-ben eladott újautók 60 százalékának CO2 kibocsátása nem haladja meg a 140 g/km-t, míg ez az arány 2003-ban mindössze 23 százalék volt.

Nagy eredményeket ért el az iparág az elmúlt 5 évben a károsanyag-kibocsátás mérséklésében. 2005 és 2010 között 21,4 g/km-rel csökkent az Európában értékesített újautók széndioxid kibocsátása. Még a legtöbb piacon jelentős a javulás, addig Kelet-Európába lassabban tör be a környezettudatosság. Szlovénia, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Csehország mindannyian kevesebb, mint 10 g/km-rel csökkentették károsanyag-kibocsátásukat az elmúlt öt évben.