Öko-drive

Kötelező “zöldpontszámítás” a járművek közbeszerzésénél

Az április 14-e után induló jármű-közbeszerzéseknél értékelési kritérium lesz a kocsi károsanyag-kibocsátása, valamint energiahatékonysága - az erről szóló kormányrendelet a legutóbbi Magyar Közlönyben jelent meg.

Ez valamennyi olyan szervezetre vonatkozik, amelynek a közbeszerzési törvény szerint kötelező a tendereztetés, de kiterjed a menetrendszerűen közlekedő autóbuszok beszerzőire is. Az alapelv az, hogy meg kell határozni az autó teljes élettartamára az energia-felhasználást, és a környezeti igénybevételt, és a kedvezőbbet kell választani. Az élettartam személyautónál 200 ezer, autóbusznál 800 ezer, míg kamionnál 1 millió kilométer.

A közbeszerzés ajánlatkérője két lehetőség közül választhat: az energia-felhasználást, és a környezeti igénybevételt beiktatja a bírálati szempontok közé, vagy pedig forintosítja azokat, és hozzáadja a beszerzési árhoz. Az első változat az egyszerűbb, mivel minél kisebb a fajlagos üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, annál több pontot kap az ajánlat. A rendelet egy dolgot ír elő az értékeléshez: a két rész-szempont súlyszáma érje el a 10 százalékot.

A második esetben – a rendelet mellékletében szereplő táblázat használatával – ki kell számítani az egy kilométerre jutó üzemanyagköltségét, majd a károsanyag-kibocsátás pénzben kifejezett értékét, majd az egy kilométerre így jutó költséget kell megszorozni az élettartammal. A kapott összeggel pedig meg kell emelni az ajánlattevő által kínált eladási árat. A károsanyag-kibocsátás is egy táblázattal számolható át pénzre. Például a széndioxid kibocsátás ára kilogrammonként 3-4 eurócent, míg a szilárd részecskék értéke grammonként 8,7 cent.

A kormány új rendelete a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleménye szerint a környezetkímélő és energiahatékony technológiák elterjedését, segíti elő. Az ajánlatkérő közúti járművek beszerzési dokumentációjában műszaki alkalmassági kritériumként írhatja elő a megfelelő mutatókat. Az építési területeken, bányákban, kikötői vagy repülőtéri létesítményekben való használatra, és a honvédelem, katasztrófavédelem, rendvédelem céljaira tervezett és épített járművek beszerzői mentesülnek a követelmények alól.

Az új szabályozás következményeként alacsonyabb energiafogyasztású és károsanyag-kibocsátású járművek kerülnek forgalomba. A környezetet kevésbé szennyező járművek piaci árfekvése kismértékben magasabb lehet korszerűtlenebb társaikénál. A beszerzési ár esetleges növekedése azonban az NFM szerint várhatóan nem haladja meg az 5-10 százalékot. A későbbi használat az üzemeltetési körülményektől függően gazdaságosabb lehet a vállalkozások számára, így a beszerzéskor megfizetett magasabb ár a jármű teljes életciklusa alatt a mérsékeltebb fenntartási költségekben megtérül.

A tömegközlekedési szolgáltatásokban használt autóbuszok vagy egyéb, nagy mennyiségben gyártott szabványos járművek (személygépkocsi, kamion) beszerzésének jelentős hatása lehet a piacra, ha az uniós tagállamok a beszerzéskor közösségi szinten egységes feltételeket alkalmaznak. A járművek iránti elégséges kereslet megteremtésével biztosítható, hogy a méretgazdaságosság révén csökkenjenek az árak.