Öko-drive

VI. Széchenyi Futam mindenek felett: csak alternatívan

Talán elsőre furcsának hangzik, hogy egy tisztán napelemmel működő járművet hogy lehet összehasonlítani egy sűrített nitrogénnel üzemelővel, vagy egy gyárilag villanyos miként száll harcba egy saját erős hobbiátalakítással? Bár idén is komoly küzdelmek folytak, de ezen a versenyen tényleg a részvétel a fontos, a bokszutcában barátok és segítők találkoznak nem ellenfelek. A verseny óriási előnye, hogy összekovácsolja a téma iránt érdeklődőket.

Az alternatív járművek versenye 2005-ben indult útjára, akkor még szinte csak az egyetemi csapatok rajtoltak a győri Széchenyi Egyetem parkolójából. Az elmúlt hat év alatt a futam igazi versennyé nőtte ki magát, profin kialakított pályával, időméréssel. A parkolóból átköltöztek Győr belvárosába, és a hely adottságát kihasználva jelölték ki a Nádor aluljárón áthaladva emelkedővel és lejtővel kombinált másfél kilométeres versenypályát. Egyben lehetőség nyílt többféle nyomvonal kialakítására a különböző járműtípusok számára.

Sok induló esetében még a kategóriát is nehéz meghatározni, ám a szervezők elsődleges célja az volt,  hogy az adott kategóriákba sorolt járművek nagyjából összemérhetők legyenek egymással. Persze a tapasztalat, a ráfordított energia és leginkább a pénz függvényében még ezekben kategóriákban is óriási különbségek alakulnak ki.

Az idei verseny kategóriái:

  • Motorkerékpár
  • Hobbi
  • Napenergiával hajtott járművek
  • Tanulmányautó
  • Prototípus
  • Versenyautó
  • Szériaautó átalakítás
  • Szériamotor
  • Szériaautó
  • Elektro Go-kart

A motorkerékpár egy nyomon haladó saját fejlesztésű vagy átalakított jármű. A negyedik Futamon jelentek meg először motorkerékpárok idén már öt csapat is rajthoz állt. A rollertől az átépített kismotoron keresztül a villany Rigáig komoly tempóval rótták a köröket. A Hobbi kategóriában fő szempont, hogy a jármű kialakításakor minél inkább újrahasznosított anyagokat alkalmazzanak, a működés minél alacsonyabb költségű legyen, a mérnöki kreativitás és a show, esetleg vicces megjelenés is domináljon. A napenergiával hajtott járműveknek további két csoportja van, a napenergia közvetett vagy közvetlen felhasználása akkumulátorok vagy szuper kapacitások segítségével, illetve a hálózatról tölthető villamos hajtású járművek, amelyek napenergia rásegítéssel működnek. A tanulmányautó kategóriába az előre mutató innovációkat sorolják, ez lehet a hajtás, esetleg a megjelenés szempontjából is. Ebben a kategóriában voltak az észveszejtő pneumobilok vagyis a levegő hajtású járművek. Ezeket a gépeket igazából sűrített nitrogén hajtja és a munkahengerek rettenetes nyomatékkal dolgoznak. Csattogó hangjuk, gyanősan mozgó alkatrészeik miatt talán a leglátványosabb járművek.

A prototípus kategória kicsit már nagyobb falat, ide a mindennapi használatra alkalmas nyitott vagy zárt, minimum két nyomtávon haladó egyedi megoldásokat sorolják, melyek megfelelnek a közúti közlekedés szabályainak. Szinte észrevétlenül bújik meg a rendezvény legérdekesebb járműve a hidrogéncellás HY-GO. A burkolat alatt egyedülálló hazai fejlesztés található. Versenyautók kizárólag versenyzésre épített alternatív hajtású járművek megfelelő védőfelszerelésekkel. A szériaautó átalakítás talán az egyik legkézzelfoghatóbb, amikor külsőre hétköznapi járművekbe ültetnek környezetbarát hajtást. Például villany hajtású Trabant minden elemében gyönyörű munka méltó folytatója a hagyományoknak. Szériaautó és -motor kategória a piacon kapható alternatív jármű, amiből sorozatban legalább 25 darabot gyártottak. Elektromos go-kart, pont az, amire a neve is utal, ezek a járművek sokszor szigorúbban mennek, mint belsőégésű társaik. Az EV Sport go-kartja az utolsó, kilencedik helyről indulva gyakorlatilag porig alázta ellenfeleit. Már az első helyet veszélyeztette amikor fel kellett adnia a versenyt mert elhagyta bal első kerekét. Ez is azt bizonyítja hiába a kiváló fejlesztés, célba is kell érni.

A Széchenyi futam hivatalosan pénteken kezdődött a gépátvétellel és a járművek bemutatásával a szakmai fórumokon. A szombati nap a nyilvánosságnak szólt városi felvonulással, illetve az érdeklődőknek tartott bemutatókkal. Vasárnap a megmérettetés napja volt, már hajnaltól indultak az időmérő edzések, majd déltől a hosszú távú futamok külön kategóriákban. Az eredményhirdetéssel este 7-ig húzódott a program.

Engem a vasárnap vonzott, küzdelem közben szerettem volna látni a gépeket. A már ecsetelt egyenlőtlenségek enyhítése érdekében a versenyszabályzatban lefektették, hogy az eredményhirdetésekkor nem csupán a sebességet és a hatótávolságot veszi figyelembe a szakmai zsűri, hanem egyéb fontos szempontokat is, mint az újdonság, vagy az egyedi kivitelezés, precizitás stb. Tudom, nem volt könnyű a dolguk, nehéz jó döntést hozni ilyen színes felhozatalban. Sajnos idén is előfordult, hogy túlságosan dominált a szubjektivitás, így akadt olyan versenyző, aki kiemelkedő teljesítménye után megdöbbent a rosszabb helyezésen. Azért nagy baj nincs, aki rajthoz áll egy ilyen versenyen, az lelkileg felkészül minden döntésre.