Öko-drive

Norvégiában több villany Mitsubishi fogy, mint Golf

Fittyet hánynak az országúti cirkálókra a dugókban, fütyülnek a dugódíjra és a parkolóórákra – a kőolajból meggazdagodott Norvégia fővárosa egyben a villanyautók nemzetközi fővárosa is.

Közel 4000 tiszta és csendes kisautó rója a királyság útjait, számuk az új modellek megjelenésével egyre nő. – Itt több a lakosonkénti villanyautók száma, mint bárhol a világon – mondta el Rune Haaand, a Norstart fogyasztóvédelmi szövetség munkatársa. A villanyautók – az alapváltozatnak számító Minitől és Buddytól a kevesebb mint négy másodperc alatt 100 kilométer/órára felgyorsulni képes sportos változatokig, mint a Tesla – ma már az oslói városkép részei.

Norvégia, a világ egyik fő szénhidrogén-exportőre nagyra törő klímavédelmi célokat tűzött maga elé: 2020-ig legalább 30 százalékkal akarja csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását. – A villanyautó ennek fontos eszköze, mert a kibocsátás 40 százaléka a közlekedésből ered, ennek 60 százaléka pedig a közúti közlekedésből – mutatott rá Magnhild Meltveit Kleppa közlekedési miniszter.

Egyes becslések szerint a jelenleg forgalomban lévő 3891 villanyautó révén a skandináv ország több mint 6000 tonna szén-dioxid-kibocsátást spórolhat meg évente. Ennek érdekében az igen kedvező adószabályokon kívül számos más kedvezmény van érvényben évek óta. A villanyautók a dugókban ráhajthatnak a buszsávra, nem kell behajtási díjat fizetniük a belvárosban, továbbá ingyen várakozhatnak a nyilvános parkolókban, ahol ráadásul ingyen fel is tölthetik az akkumulátorokat.

A növekvő keresletet az autógyártók új modellekkel igyekszenek kielégíteni. Az idei év első negyedévében Norvégiában a kisautó kategóriában egy villanyautóból, a Mitsubishi i-MiEV-jéből adtak el a legtöbbet, megelőzve az olyan hagyományos kedvenceket, mint a Golf.

– Négyszázat akartunk az idén eladni belőle Norvégiában, már most 700-nál tartunk, és várhatóan elérjük az ezret is – így Bernt Jessen, a Mitsubishi norvégiai részlegének igazgatója. Norvégiában egyébként országos töltőhálózatot létesítettek, amelyeknél a szokásos hét-nyolc óra helyett 20 perc alatt „meg lehet tankolni”. Nemsokára a hegyvidéki hétvégi ház is csak „néhány kilowattnyi” távolságra lesz.