Öko-drive

Négyszáz milliárd dollár kellene a közlekedésbe évente

Aggasztónak is nevezhető, hogy a világ olajfelhasználásának 60 százaléka a közlekedésé, utóbbi függősége az olajtermeléstől rendkívül jelentős. Csökkentése viszonylag kis pénzügyi áldozattal elérhető – hívja fel rá a figyelmet egy tanulmány.

A közelmúltban a Booz and Company nevű vezető piacelemző cég „befektetési javaslatot” tett a függőségi helyzet enyhítésére. Kiszámolták: miközben az olajipar globális évi támogatási értéke 740 milliárd dollár körül lehet, ennek alig több mint feléből, nagyjából évi 400 milliárd dollárból megoldható lenne, hogy a világ közlekedésében a fosszilis energiahordozók felhasználása belátható időn belül a mostaninak alig valamivel több, mint háromnegyedére csökkenjen, azaz az alternatív energiaforrások biztosítsanak az ágazat energiafelhasználásában körülbelül 25 százalékot.

Ez az arány 2030-ra lenne elérhető a 400 milliárdos befektetésekkel, mert évente csak körülbelül 0,5 százalékkal nőhetne ezzel a fosszilis energiahordozók kárára a megújulók felhasználási aránya a közlekedésben – olvasható a cpifinancial.net portálnak a tanulmányról szóló ismertetésében.

Az ilyen befektetéseknél azonban általában bizonytalanság tapasztalható, mert nem egyértelműek és kiszámíthatók az alternatív energia termelésével és felhasználásával kapcsolatos szabályozások. A Booz and Company szerint az energiaellátás diverzifikálásához megfelelő adók, a széndioxid-piacon ösztönző árak és nem utolsó sorban az energia felhasználására vonatkozó megfelelő szabványok meghatározására is szükség lenne.

Ezen a téren példának hozható fel Kína, ahol döntés van nem csak arról, hogy 2020-ra az elektromos hajtású járművek száma 5-10 millió között legyen, hanem ennek eléréséhez a  kormányzat 15 milliárd dollár értékű beruházást is kilátásba helyezett nem csupán az állami, hanem a magánszektor számára is.