Öko-drive

Javuló teljesítmény az uniós autópiacon

Kicsit szerényebb mértékben sikerült csökkenteni az előző évinél az Európai Unióban piacra került gépkocsik együttes széndioxid-kibocsátását. Tavaly ez a csökkenés 3,7 százalékos volt, 2009-ben még 5,1 százalékos.

A múlt évben a csökkenéssel az átlagos kibocsátás kilométerenként 140,3 grammra süllyedt vissza, ez 5,4 grammal kevesebb, mint a 2009. évi átlagos kibocsátás. Mindezek alapján komoly az esélye, hogy az uniós célkitűzés, miszerint az átlagos CO2- kibocsátásnak a gépkocsiknál 2015-ben már ne haladja meg a kilométerenkénti 120 grammot, teljesíthető lesz.

Az adatokat közzétevő Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a tavalyi kibocsátás- csökkentés elsősorban a kisebb kibocsátási értékekkel büszkélkedő korszerű dízelmotoros autók térnyerésének köszönhető, az eladások több mint fele ilyen gépkocsi volt. Az
autómotornak változatlanul nagy a szerepe a széndioxid-szennyezés mérséklésében, annál is inkább, mert az ügynökség szerint az EU-ban eladott autók átlagos súlya valamelyest növekedett tavaly 2009-hez képest, és ennek alapján a CO2-kibocsátás is kicsivel nőhetett is volna – hívja fel a figyelmet az autoactu.com szakportál.

Érdekes részadata az ügynökségi éves jelentésnek, hogy az EU-nak volt egy országa – Szlovákia -, ahol az eladott autók CO2-kibocsátásában növekedést (+2,9 százalék) tapasztaltak 2010-ben. Ugyanakkor Dániában 11 százalékos volt az éves csökkenés. Így a forgalomba lépett szlovákiai új autók átlagos kibocsátása 149 grammnál tartott a múlt év végén, a dániaiaké már csupán 126,6 grammnál.