Öko-drive

Targonca E85 bioetanollal

Jelenleg nincs gyakorlat a kisebb munkagépek károsanyag-kibocsátásának mérséklésére. Bár újabban fel-feltűnik egy katalizátor, de például a targoncák esetében ez nem tipikus. Az E85 használat elvileg lehetséges alternatívát kínál, bár ennek az üzemanyagnak a befogadására kevés munkagép képes.

Ami eredetileg benzines motorral üzemel, az könnyebben vagy nehezebben, de átalakítható E85-re. Autójuk és motorkerékpárjuk mellett sokan használják kerti kisgépüket is E85-tel. Logikus, hogy ha valaki olyan munkagéppel kénytelen dolgozni, amin nincs katalizátor, nyilván szeretné a tisztább üzemet a saját környezetében, kertjében. Tény, hogy az alkoholos kisgépek kipufogógázának szaga is kellemesebb. Legutóbb én is E85-tel nyírtam le a füvet, és a kapagépünk is azzal dolgozik. Ami kicsiben működik, az működik nagyban is, és fordítva, vagyis ha munkagép, akkor akár lehet nagyobb is. A probléma csak az, hogy a munkagépekre nem jellemző a benzines üzem.

A Nissan FL01A15 létezik gázos kivitelben is ugyan ezzel a motorral

A napokban megkeresett a T&K Logisztika Kft. és egy megrendelői igény alapján az után érdeklődött, milyen lehetőségei vannak a targoncák E85-ös üzemének. Rövid egyeztetés után kiderült, hogy a dolog nem túl egyszerű. A benzines targonca olyan, mint a fehér holló, Európában gyakorlatilag nem szállítanak ilyet. Nálunk belsőégésű meghajtásban a dízel mellett az LPG gáz a legelterjedtebb, amit ugyan ki lehet egészíteni E85 üzemmel, de az átalakítás jóval bonyolultabb. Optimális megoldás az eredetileg is benzines targonca átalakítása, amit viszont japánból kell behozni. Futottunk még pár kört a témában, én is érdeklődtem máshol, sőt találtam is kínai benzines gépeket. Ezektől a megrendelő elzárkózott, így a Toyota és a Nissan gépei maradtak a képben. A kedvezőbb beszerzési ár miatt végül egy győzött.

Lambda szonda van, katalizátor nincs, E85-tel sokkal jobb kibocsátási mutatói lesznek

A K21 kódjelű 2065 köbcentis motor középen, az ülés alatt helyezkedik el, mint minden targoncánál. Ugyanezt a motort LPG üzemű targoncákhoz is szerelik, nem csodálkoznék, ha személyautókban is felfedezném alapjait. A taposólemezt eltávolítva nagyon könnyen hozzáférhető, körbejárható. Korszerű elektronikus gyújtás, elektronikus gázpedál, lambda szabályozás – a rendszert a Nissan ECCS-nek azaz “electronic concentrated control system”-nek nevezi – átalakítása rutin feladat. Mivel a gép szabadtéren fog dolgozni, az elvárások egy napi használatú személyautóval egyeznek meg. Kizárólag az E85 üzem a cél, így szükségtelen automata üzemanyag-felismerést alkalmazni, bár az alkohol felismerő szenzor elhelyezése sem lett volna kihívás.

Ilyen vezérlést látnánk ha egy Suzukira akasztanánk a műszert

Az átalakítást a legújabb BioETUN készülékkel oldottam meg. Az elv ebben az esetben sem más, az injektorok nyitási ideit meghosszabbítva – az E85 alacsonyabb energia tartama miatt – plusz üzemanyagot adunk a motornak. A további kompenzációkat a gyári motorvezérlő a lambdaszonda visszacsatolása alapján végzi. A készülék beépítése nem érintette a gyári elektronikát, nem kellett kábelt vágni sehol, az injektorokra is a gyárinak megfelelő csatlakozókkal kapcsolódtam. Ezek a csatlakozók a japán autókra jellemző Nippon-Denso csatik, amik például a Suzuki Swiftekben is megtalálhatóak. Az ilyen jellegű beépítés óriási előnye, hogy a készülék nyom nélkül, fél óra alatt eltávolítható. Odafigyeltem a részletekre, szépen és gondosan végeztem a kábelezést, így hamar elszaladt az idő, körülbelül négy órán át szereltem. Az üzemmód kapcsoló a műszerfalra került, bekapcsolva zöld fény jelzi az E85 üzemet.

Utolsó simításként az E85-átalakító elektronika számítógépes behangolása következett. A targonca motorja egy az egyben megegyezik az utcai autókéval, így nem volt szükség különleges beállításokra. Ellenőriztem a megfelelő működést, a dinamikus felmelegedési változókat, üzemmódokat. Most már csak a tesztüzem következik tiszta E85-tel.

Számítógéppel is megnéztem rendben működik e az átalakító

Felmerül a kérdés, kinek éri meg az ilyen jellegű átalakítás. Elsősorban azoknak, akik könnyen hozzájutnak az E85 üzemanyaghoz, vagyis vagy a telephelyen, vagy annak környékén tudnak tankolni. Mivel a rendszer lehetővé teszi a tiszta alkoholos (E100) üzemet is, így olyan cégeknek is ajánlott, ahol ilyen jellegű termék gyártása folyik.
A benzin/E85 üzemű targonca ára az LPG üzeművel egyezik meg, de a gazdaságosság szempontból nehéz a gázos targoncákkal versenyezni, Azoknál a cégeknél, akiknél telepített gáztartályból tankolnak, nincs esélye a bioetanolnak, de akik a drágább gázpalackokat cserélik, ott már elgondolkodtató alternatíva lehet az E85.

Bekapcsolás után tökéletesen és környezetbarát módom működik E85-tel

A targoncákhoz használt 11,5 kg-os LPG palack körülbelül öt munkaóráig elég. Ennek ára 3200-3500 Ft. Ebből a pénzből 11,5-12,5 liter E85-öt tankolhatunk utcai áron. Óránként 2,4 liter körül kellene fogyasztania tehát az E85-ös targoncának, hogy a palackos gázzal egyenértékű legyen az üzemeltetési költség. Mivel hazánkban egyáltalán nincs tapasztalat a benzines targoncák fogyasztásával kapcsolatban, ezért a tesztek előtt csak találgatni tudunk, de úgy véljük, az említett fogyasztás realizálható.

A gazdaságosság mellett olyan cégeknek is kiváló lehetőség ez az irány, akik szem előtt tartják a hazai és egyben környezetbarátabb energiahordozó használatát az import fosszilissel szemben. Úgy gondolom, az utóbbi igény hazánkban sajnos jelenleg nem létezik.

Forrás: http://www.autopro.hu