Öko-drive

Német józanság hűti az elektromos mobilitást

A technológia még embrionális fejlődési szakaszban van – jelentette ki a Bosch igazgatótanácsának tagja, Bernd Bohr a frankfurti IAA autószalonon, ahol a gyártók annyi új elektromos járművet sorakoztattak fel, mint még soha, írja az autopro.hu. Ennek azonban nem lenne szabad túlzott reményeket ébresztenie – figyelmeztet Klaus Dräger, a BMW igazgatótanácsának tagja. „Az, hogy valami technológiailag kivitelezhető, még nem jelenti azt, hogy gazdaságilag is megvalósítható.”

A fejlesztőknek elsősorban az elektromos autók magas előállítási költsége és viszonylag kicsi hatótávolsága okoz fejtörést. – Az elektromos autók még hosszú évekig sokkal többe kerülnek majd, mint a belsőégésű motoros autók – mutatott rá Matthias Wissmann, a VDA autóipari szakmai képviseleti szervezet elnöke, ezzel indokolva szervezete követelését az elektromos autók németországi elterjesztésének politikai támogatására.

A német kormány adókedvezményekkel és egyéb engedményekkel kívánja támogatni az elektromos autók értékesítését, de ellentétben más országok gyakorlatával, nem kívánja pénzbeli hozzájárulással támogatni a vásárlásokat. Angela Merkel kormányának kinyilvánított szándéka egymillió elektromos autó forgalomba helyezése a német utakon 2020-ig.

Autóipari szakértők és vállalatvezetők egyetértenek abban, hogy belátható időn belül nem lehet megtörni a belsőégésű motor domináns szerepét a közlekedésben. Matthias Wissmann szerint az elektromos és hibrid járművek részaránya az évtized végéig legfeljebb öt százalékra emelkedhet. – 2020-ra az új autók értékesítésében az elektromos autók 5-15 százalékos részarányával számolunk – jelentette ki Klaus Dräger, a BMW fejlesztési igazgatója. Bernd Bohr, a Bosch autóipari technológiai üzletágának igazgatója legkorábban 2020 és 2030 között számít strukturális áttörésre az elektromos autók értékesítésében.

Bernd Bohr óva int a túlzott reményektől az elektromos autókkal kapcsolatban, már csak a magas árak miatt is. – Egy VW Polo kategóriájú elektromos autó 30-40 ezer eurós áron csak egy szűk piaci szegmenst célozhat meg, de semmiképpen nem jelent választ a tömeges piaci igényekre – mondta. Bohr szorosabb együttműködésre szólította fel az autógyártókat az elektromos autók fejlesztésében: „A darabszám duplára emelésével megfelezhetjük a költségeinket.”

Hagyományos autóihoz hasonlóan a Volkswagen elektromos autóiba is egységes részegységeket kíván beépíteni, ehhez azonban még hosszú fejlesztési utat kell megtennie. – Mostani autóinkban még nem lehet egységes akkumulátort elhelyezni – mondta Rudolf Krebs, a Volkswagen elektromos hajtáslánc fejlesztésért felelős igazgatója. Szerinte az autógyártóknak szolgáltatás-bővítéssel kellene támogatniuk elektromos autóik értékesítését, például hagyományos belsőégésű motoros jármű kikölcsönzésével, ha az elektromos jármű vásárlója olykor-olykor hosszabb utat is meg kíván tenni.