Öko-drive

Megérkezett a környezetkímélő Boeing 787

A Dreamliner tegnapelőtt a tokiói All Nippon reptéren landolt, amely ötvenet rendelt a darabonként 200 millió dolláros repülőgépekből még a fejlesztési projekt kezdetén, 2004-ben. A Dreamliner három napos késéssel érkezett meg, és a további késések több millió dolláros költségeket jelentenének a Boeingnek. De a repülőgépek végre készek a felszállásra, a Boeing csapata pedig ünnepelhet.

„Az utasszállító új fejezetet nyit a légiközlekedés történetében” – mondta Jim Albaugh, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója. A vállalat szerint a Dreamliner a valaha volt leggazdaságosabb repülőgép, korszerű technológiája a legnagyobb mértékben járul hozzá a fogyasztás mérsékléséhez. Az új motor a General Electric és a Rolls-Royce közös fejlesztése, mely „közel kétgenerációs ugrás” az eddig a hasonló gépeknél használt motorokhoz képest.

Az új Boeing az első közepes méretű utasszállító, amely képes extra hosszú távokon is repülni, így a légitársaságok egyre több átszállás nélküli járatot tudnak majd indítani. A Dreamliner 787-8-as modell 210-250 utas befogadására képes és nagyjából 15 000 km-t tud megtenni egyhuzamban, a 787-9-es modell pedig 250-290 utast képes befogadni és egy 16 000 km-es utat is megtesz egy felszállással.

Az alacsony üzemanyag-fogyasztás nem az egyetlen zöld tulajdonság, amivel a 787-esek büszkélkedhetnek. Míg a hagyományos utasszállítók törzse egy nagy darabból áll, addig a Dreamlinert sok-sok kisebb alkatrész alkotja, így a gyártás során elhasznált energia és a megtermelt hulladék mennyisége is kevesebb. És bár a repülőgép kevesebbet fogyaszt és kevesebb károsanyagot bocsát ki, az utasok ebből mit sem vehetnek észre. A kényelmen a Boeing egyáltalán nem spórolt: az óriási ablakok és az alacsonyabb kabinmagasság is a kényelmet szolgálják, a magasabb páratartalmú tiszta levegőnek köszönhetően pedig frissebbnek érezhetik magukat az utasok az út végén.

A 787-esek gyártásának 2004-es indulása óta hat kontinens 56 légitársasága összesen 821 új Boeinget rendelt, ez nagyjából 145 milliárd dolláros bevételt jelent a repülőgépgyártó cégnek. Ez a Boeing eddigi legsikeresebb projektje.