Öko-drive

Vezeték nélküli töltőrendszerek WiTricity–IHI–Mitsubishi együttműködéssel

A WiTricity, az IHI és a Mitsubishi megállapodott olyan, könnyen telepíthető, a meglévő elektromos hálózathoz illeszthető vezeték nélküli töltőrendszer kifejlesztéséről, amely jelentősen megkönnyítheti az elektromos járművek mindennapi használatát.

A vezeték nélküli töltőrendszerek, az elektromos infrastruktúra és az elektromos járművek terén meghatározó szerepet játszó vállalatok összefogása fölgyorsítja a vezeték nélküli töltők elterjedését, mivel közös fejlesztésük eredménye olyan kész rendszer lesz, amely egyaránt alkalmas magán- és közületi felhasználásra – ugyanakkor pedig lehetővé teszi más területek, például energiaszolgáltató vállalatok számára, hogy könnyebben és gyorsabban jelenjenek meg a piacon hasonló rendszerekkel.

Az együttműködés célja, hogy még vonzóbbá tegye az elektromos járműveket a vásárlók szemében azzal, hogy felgyorsítja a vezeték nélküli töltés elterjedésének ütemét, így hamarabb, és nagyobb számban jelenhetnek meg a háztartásokban, bevásárló központokban és parkolókban egyaránt használható töltők.

A vezeték nélküli töltési rendszer lehetővé teszi energiaátvitelt a földfelszín fölé vagy alá helyezett forrás és a járművekre szerelt fogadó berendezés között. A töltés automatikusan zajlik, amint a jármű tartósan megáll – nincs szükség fizikai kapcsolatra az autó és a töltő forrás között. A WiTricity már kifejlesztette, és piacra is dobta saját szabadalmán alapuló, a mágneses rezonancia elvén működő vezeték nélküli töltési rendszerét. Ez nagyobb távolságban és hatékonyabban viszi át az energiát, mint a hagyományos (például elektromágneses indukciós vagy a mikrohullámú) rendszerek. A 20 centiméteres távolságból is 90 százalékos hatékonysággal, 3,3 kW teljesítménnyel is biztonságosan és felhasználóbarát módon működő rendszer új lehetőségeket nyit meg a vezeték nélküli töltés terén. A WiTricity berendezése kisebb és könnyebb, mint a hagyományos rendszerek, és mozgó alkatrészeket sem tartalmaz.

A három vállalat összefogása a vezeték nélküli töltési rendszerek csúcstechnológiáját, az infrastruktúra kiépítésének széleskörű tapasztalatait, valamint az elektromos járművek fejlesztésének négy évtizednyi tapasztalatait foglalja rendszerbe a gyakorlatban is könnyen alkalmazható vezeték nélküli töltés rendszer elterjesztése érdekében. Ehhez három lépésben jelölték ki az utat: kutatás-fejlesztés, valós körülmények között történő gyakorlati tesztelés és értékesítés.

Az első lépések

1. Meg kell találni a vezeték nélküli töltési rendszer legpraktikusabb és legkönnyebb beillesztési módját az elektromos járművek infrastruktúrájába

2. Az új technológiával kapcsolatos jogszabályi háttér tisztázása, a terület újra-szabályzásának felvetése

3. A vezeték nélküli töltés tesztelése belső fogadórendszerrel felszerelt elektromos járművek segítségével

Eric Giller, a WiTricity vezérigazgatója szerint „az elektromos járművek elképesztő lehetőségeket jelentenek a széndioxid-kibocsátás, illetve a fosszilis energiahordózók felhasználásának csökkentése terén. Ugyanakkor a könnyen használható vezeték nélküli töltők jelentős mértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy a felhasználók minél kedvezőbb tapasztalatokat szerezzenek az elektromos járművekkel. Rendkívül izgalmas számunkra, hogy olyan vezető iparági vállalatokkal dolgozhatunk együtt ezen a fontos programon, mint az MMC és az IHI.”

Kazuaki Kama az IHI elnök-vezérigazgatója: „A vezeték nélküli töltés stratégiai fontosságú kérdés az IHI számára. A közhálózatok egyik szállítójaként az IHI alapvetően érdekelt a környezetbarát rendszerek kifejlesztésében. Hiszünk abban, hogy a felhasználóbarát, vezeték nélküli töltőrendszerek elterjedése jelentősen fokozza majd az elektromos járművek népszerűségét, ami rendkívül fontos a 21. század társadalma számára. Az elektromos járművek és a vezeték nélküli technológia meghatározó szereplőivel, a Mitsubishi Motors és a WiTricity vállalatokkal való együttműködésünk célja az, hogy a világszinten meghatározó szereplővé váljunk a nyilvános, lakossági, fogyasztói és parkolókban alkalmazott, vezeték nélküli töltőállomás-rendszerek terén.”

Osamu Masuko, az MMC elnöke: „A gyorstöltők és a »smart-grid« technológiával kapcsolatos promóciós és ismeretterjesztő tevékenységünk után örömmel lépünk be az elektromos jármű-infrastruktúra fejlesztésének új fázisába. Reméljük, hogy a WiTricity-vel és az IHI-vel együtt meghatározó közreműködői lehetünk az elektromos járművek vezeték nélküli töltőrendszereinek elterjesztésében.”

Magnetic Resonance Wireless Charging System – Mágneses Rezonanciájú Vezeték Nélküli Töltőrendszer

Olyan vezeték nélküli töltőrendszer, amely egy-egy tekercsből és kondenzátorból áll a forrás- és a fogadó oldalon, és ezek mágneses rezgéseinek összehangolásával visz át energiát ezek között. A rendszer legfontosabb előnye, hogy jelentős mértékű szabadságot biztosít a szükséges infrastruktúra kialakítása terén, hiszen nem csak föntről lefelé, hanem különböző irányokban is képes átvinni az energiát.

A WiTricity

A WiTricity Corporation vezeték nélküli energiaátviteli rendszerek tervezésével, fejlesztésével és forgalmazásával foglalkozik. 2007-es alapítása óta a vállalat neves MIT-fizikusok találmányain alapuló technológiák üzleti alapokra helyezését végzi. Ez a technológia mágneses erőt használ fel az energia vezeték nélküli, biztonságos, környezetbarát, nagy hatásfokú továbbítására.

További információ: www.witricity.com.

Az IHI Corporation

Az IHI már megállapodott a WiTricity-vel a technológia licenszének megszerzéséről. Az IHI nemcsak az elektromos járművek töltőrendszerei esetében, hanem más ipari alkalmazások terén is a vezeték nélküli technológia fő beszállítójává kíván válni a WiTricity-vel közös fejlesztések segítségével.

A Mitsubishi Motors Corporation

Az MMC az első autógyártó, amely nagy szériában készülő elektromos autót kínált, amikor 2009-ben piacra dobta Japánban az új generációs i-MiEV modellt, amit 2010-es európai exportálásának kezdete óta immár világszerte forgalmaz. A következő lépés Észak-Amerika, ahol 2011 őszén kezdődik meg az értékesítés. 2011. augusztus végéig az MMC 15 000 i-MiEV modellt gyártott. Idén az MMC a japán piacon olyan új, belépő-szintű i-MiEV-t mutatott be, amely a támogatásokat is beszámítva olcsóbb, mint kétmillió jen. A vállalat még ez év telén MINICAB-MiEV néven egy elektromos haszonjárművet is be kíván mutatni Japánban.