Öko-drive

Önkiszolgálóan kölcsönözhető villanyautók hódítják meg Párizst

A hétvégén Párizsban bemutatták az Autolib önkiszolgáló autókölcsönző rendszer járműveit. A francia Bolloré cég négyüléses Bluecarjai egy feltöltéssel 250 kilométert tudnak megtenni, a végsebességük 130 km/óra.

A Velib kerékpárkölcsönző rendszer alapján kidolgozott Autolibnek 1200 állomása lesz Párizsban, a kezdetben 250, majd a tervek szerint a 3000 darabosra bővítendő autópark használata havi bérlettel és heti vagy napi jeggyel is elérhető lesz bárki számára, akinek érvényes jogosítványa van. A hálózat tesztelése október 2-án kezdődött meg, a teljes üzem december 5-én indul, írja az autopro.hu.

Új időszámítás kezdődött tehát a párizsi közlekedésben, működésbe lépett a világ első önkiszolgáló elektromosautó-kölcsönző rendszere. A bérautó-hálózat kiépítésének ötletgazdája Bertrand Delanoe párizsi polgármester – írja a franciakoktel.hu. A tíz éve hivatalban lévő városvezető nevéhez fűződik a francia fővárosban 2007 nyarán beindított, s egyre népszerűbb Vélib önkiszolgáló biciklikölcsönző rendszer, melyet azóta több európai nagyváros is átvett. Legutóbb New Yorkban próbálták ki.

A párizsi önkormányzat három évvel ezelőtt kötött szerződést a francia Bolloré cégcsoporttal 3000 darab elektromos városi miniautó gyártására. A négyüléses, háromajtós, GPS-szel felszerelt Bluecar egy töltéssel 250 kilométeres távot képes megtenni, végsebessége 110 km/óra, 6,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre. Lítium-fém-polimer alapú akkumulátorának feltöltéséhez négy óra szükséges.

Az elektromos bérautó-flotta forgalomba állítása a városi közlekedés tehermentesítését szolgálja. A célközönség a párizsi lakosság gépkocsival rendelkező 42 százaléka, illetve főként azok a jogosítvánnyal rendelkező fiatalok, akik még nem szánták el magukat az autóvásárlásra. Természetesen a külföldi turista is részesülhet az olcsó városi autózás öröméből.

Az Autolib szisztémája a Vélib-hálózat másolata: a szolgáltatást igénybe vevő utas, aki előzőleg az interneten regisztrált, s napi, heti vagy éves bérletet váltott, a számára legközelebbi Autolib-ponton kiváltja a gépkocsit, s azt használat után a város bármelyik más kölcsönzőhelyén leadja. A bevezetés időszakában minden Autolib-állomáson reggel 8-tól este 8-ig ügyeletet tartanak, hogy segítsék a bérletvásárlókat.

A kölcsönzési tarifák igen méltányosak: az egyéves bérlet alapára 144 euró, a hétnapos bérletet 15 euróért kínálják, a 24 órás alapdíja 10 euró. A fogyasztás költségét félórás alapon számítják, az egyéves bérlenél az első 30 perc 5 euró, a második fél óra négy, a harmadik már hat euró. Az egynapos alapbérlet után az első fél óra 7 euróba kerül, a második fél óráért hat eurót, a harmadikért pedig nyolcat számítanak fel. Az árszabási szisztéma tehát egyértelműen a rövid idejű utazásokat ösztönzi.

Becslések szerint háromezer elektromos autó forgalomba állása esetén évi 22 ezer tonnával kevesebb széndioxid kerülne a főváros levegőjébe, ha a párizsiak jelentős arányban mondanának le saját kocsijuk használatáról.

Az Autolib állomások és bérautók száma jövő őszig akár megduplázódhat, s ha a Párizs környéki települések is csatlakoznak a programhoz, tovább nőhet a hálózat. Egyéves távlatban 1100 Espace Autolib (villanyautókölcsönző-állomás) létesítésével kalkulálnak. A Bolloré cég is optimista, arra számít, hogy három-négy év alatt 200 ezer előfizetője lesz az olcsó és környezetbarát városi hálózatnak.

Forrás: http://www.autopro.hu