Öko-drive

Mazda i-ELOOP: kondenzátor-alapú energiavisszatápláló fékrendszer

Az i-ELOOP (Intelligens Energia Hurok) rendszer az üzemanyag-fogyasztást valós vezetési körülmények között, gyakori gyorsítás és fékezés mellett kb. 10 százalékkal csökkenti, írja az autopro.hu.

A Mazda egyedülálló energia visszatápláló fékrendszere kondenzátort használ, amely elektromos alkatrész átmeneti ideig, nagy mennyiségben képes tárolni a villamos energiát. Az akkumulátorral szemben a kondenzátor gyorsan feltölthető és kisüthető, és hosszabb élettartamánál fogva ellenállóbb az elhasználódással szemben. Az i-ELOOP lassítás közben a jármű mozgási energiáját hatékonyan villamos energiává alakítja át, és az elektromos energiát a klímaberendezés, az audioberendezés és számos más elektromos részegység működtetésére használja.

Az energia visszatápláló fékrendszerek – az üzemanyag-takarékos technológiákhoz hasonlóan – egyre népszerűbbekké válnak. Ezek a jármű lassításakor villanymotort vagy generátort használnak az elektromos energia termeléséhez, ezáltal visszatáplálják a jármű mozgási energiájának egy részét. Az energia visszatápláló fékrendszerek a hibrid járművekben általában egy nagy elektromotort és külön erre a célra szánt akkumulátort használnak.

A Mazda vizsgálta a járművek gyorsítási és lassítási mechanizmusát, és ennek eredményeképpen egy olyan, kifejezetten hatékony energia visszatápláló fékrendszert fejlesztett ki, amely a jármű fékezésekor az elektromos energia jelentős hányadát gyorsan visszanyeri. A hibridekkel ellentétben, a Mazda rendszerének használata esetén nincs szükség külön erre a célra szánt villanymotorra és akkumulátorra.

A visszatápláló fékrendszer felépítése

Az i-ELOOP egy új 12-25V váltóáramú generátorból, egy kis ellenállású, elektromos duplarétegű kondenzátorból és egy DC/DC átalakítóból áll. Az i-ELOOP abban a pillanatban elkezdi átalakítani és visszatáplálni a mozgási energiát, amint a vezető felengedi a gázpedált, és a jármű lassítani kezd. A váltóáramú generátor a maximális teljesítmény elérése érdekében 25V-ig terjedő villamos áramot termel mielőtt ezt az úgynevezett elektromos duplarétegű kondenzátorba (Electric Double Layer Capacitor – EDLC) tárolásra eljuttatja. Ez a kondenzátor kifejezetten gépjárműben történő felhasználásra lett kifejlesztve, és másodpercek alatt feltöltődik.

A DC/DC egyenáramú átalakító 25V-ról 12V-ra alakítja át az elektromos áramot, mielőtt ez a jármű elektromos egységeihez közvetlenül eljutna. A rendszer szükségszerűen a jármű akkumulátorát is tölti. Az i-ELOOP a jármű lassítása közben mindig működésbe lép, ezáltal csökkenti a villamos energia előállításához szükséges, a motor által elégetett extra üzemanyag mennyiséget. Ennek eredményeként, városi vezetési körülmények esetén hozzávetőleg 10 százalékkal csökken az üzemanyag-fogyasztás.

Az i-ELOOP elnevezés az „Intelligent Energy Loop” – intelligens energia hurok – adaptációja, és kifejezi a Mazda szándékát az energia hatékonyan és ésszerűen történő keringetésére.

Az i-ELOOP a Mazda egyedi i-stop elnevezésű start-stop rendszerével együtt is alkalmazható annak érdekében, hogy kiterjessze a motor leállításának periódusát.

A Mazda fejlesztései mind azt célozzák, hogy a mérföldkövet jelentő SKYACTIV technológia révén a belső égésű motorokkal üzemelő járművek hatékonyságát a lehető legmagasabbra növeljék. Mindezt kombinálva az i-stoppal, valamint az i-ELOOP és más olyan elektromos berendezések alkalmazásával, amelyek a felesleges üzemanyag fogyasztást kiküszöbölésével fokozzák az üzemanyag-gazdaságosságot, a Mazda olyan járműveket igyekszik kínálni ügyfelei számára, amelyek környezetkímélők, és ugyanakkor a Zoom-Zoom vezetési élményt is biztosítják.

A Mazda a 42. Tokiói Autószalonon mutatja be az új „i-ELOOP” rendszerét a TAKERI koncepciómodellben, a jövő-generációs, középkategóriájú szedánban, amely mind a SKYACTIV technológiát, mind a „KODO – Mozgás lelke” formanyelvet magában hordozza majd.