Öko-drive

Pillantás a jövőbe a Ford szemével

A látványos, négyajtós karosszériával tervezett Ford Evos tanulmányautónak az is célja, hogy új irányvonalat vezessen be a formatervezésben a vállalat új, globális termékgenerációja számára.

A Paul Mascarenas által vezetett globális kutató- és fejlesztőcsapat kapta azt a feladatot, hogy az Evos tanulmányautót ugyanolyan jövőbe mutató technológiára alapozva dolgozza ki, mint amilyen modern a jármű formája. Az eredmény jól illusztrálja, hogy a Ford miként kívánja kihasználni a SYNC-hez hasonló innovációkból származó lendületet. A tanulmányautóban alkalmazott technológiák az interaktivitás és tudatosság új generációját képviselik, ami jelenleg is fejlesztés alatt áll a Ford kutatási-fejlesztési részlegénél.

A jövőkép lényegét a jármű és a vezető személyes információs felhője közötti folyamatos kapcsolat adja. A felhőből származó információkkal a jármű ugyanúgy szerves része lehet a kapcsolaton alapuló életstílusnak, ahogyan a vezető otthona vagy munkahelye is. Az autó ismeri a vezetőt, és automatikusan hozzá igazítja a futómű és a kormány beállításait, valamint a motorvezérlést, hogy ezzel kivételesen dinamikus vezetési élményt biztosítson.

A Ford kutatói arra összpontosítják erőfeszítéseiket ezen a területen, hogy vásárlók számra négy kulcsfontosságú előnyt biztosítsanak: a személyre szabottságot, a vezetési élmény javítását, a vezető kényelméről történő gondoskodást és az elektromos hajtáslánc működésének intelligens optimalizálást.

Személyre szabott, információs felhő-kapcsolaton alapuló életstílus

Az autóvezetői preferenciák és szokások alapos megértésén alapuló Ford Evos tanulmányautóban a személyes adatok a felhőből származó további adatokkal – például az autóvezető munkabeosztására, vagy a helyi időjárási és forgalmi viszonyokra vonatkozó információkkal – ötvöződnek. Ezek az információk személyes és zavartalan élményt teremtenek, akár az autóban, akár azon kívül tartózkodik a vezető.

Az autó képes automatikusan lejátszani ugyanazt a zenét és hírműsort, amit otthon hallgattunk, vagy a vezető számára ideális hőmérsékletet tud beállítani, mielőtt az beszállna az autóba; mindezt a vezető napirendje alapján, és természetesen külön utasítás nélkül. Az otthonunkban található eszközökkel vezeték nélküli kapcsolatot teremtve az autó bezárja a garázsajtót, és lekapcsolja a világítást, miközben elhajtunk otthonról.

Még jobb vezetési élmény

A Ford Evos tanulmányautó révén a Ford feltérképezte az alkalmazkodó járműtechnológiákat. A jelenlegi technológia azt igényli, hogy a futóműbeállítások az autóvezetők átlagos képességeinek és igényeinek, valamint a jellemző útviszonyoknak feleljenek meg. A koncepció előrevetíti, hogy az úttartás és a teljesítmény mindig az előttünk álló útszakasz és az autót vezető személy szokásait tükrözi.

A vezető képességeit és szokásait megismerve a technológia képes összevetni e személyes adatokat a felhőből származó időjárási vagy közúti információkkal, hogy az optimális vezetési élmény, kényelem és biztonság érdekében módosíthassa a hajtáslánc, a kormánymű, a futómű és a fék beállításait. Azáltal, hogy az autó folyamatosan alkalmazkodik, és mindig az aktuális helyzetnek megfelelő maximális teljesítményt biztosítja, a vezetési élmény új, eddig ismeretlen szintre emelhető.

Autóvezetői wellness

A Ford fejlesztői már kidolgoztak olyan technológiákat, amelyek a vezető egészségi állapotára koncentrálnak; ilyen például a szívverés ütemét mérő vezetőülés, és az igazoltan allergén-mentes belső tér. A Ford Evos tanulmányautóban fejlett levegőminőség-érzékelők és szűrőrendszerek vannak, amelyek segítenek megkönnyíteni az allergiában szenvedők életét.

Mivel az autó érzékeli földrajzi helyzetét, az információs felhőből le tudja hívni levegőminőségre vonatkozó adatokat, és javaslatot is tehet egy egészségesebb útvonalra. A dinamikus vezetési helyzetekben a jármű leegyszerűsítheti a műszerfal megjelenését, hogy csak a szükséges információ jelenjen meg, emellett pedig “híváselutasítás” üzemmódba kapcsolhatja a vezető okostelefonját, aki így jobban koncentrálhat a forgalomra.

Felhő-optimalizált hibrid hajtáslánc

A Ford Evos tanulmányautó által megjelenített jövőképet a legfejlettebb, lítium-ionos, hálózatról tölthető hibrid (PHEV) hajtáslánc teszi teljessé, ami az idén Észak-Amerikában, azt követően pedig Európában megjelenő Ford C-MAX Energi modellével azonos teljesítményt és gazdaságosságot biztosít. A Ford hibridjének kialakítása lehetővé teszi a villanymotor és benzinmotor együttes, illetve külön-külön történő működését, így az autó mindig a lehető leggazdaságosabban működik. A fejlett hajtáslánc főként tisztán elektromos üzemmódban működik, mielőtt átváltana a töltést fenntartó hibrid üzemmódba. Az információs felhővel való kapcsolat más lehetőségeket is kínál a teljesítmény és a gazdaságosság növelésére, hiszen bármely útszakaszra kiválasztható az üzemmódok optimális kombinációja.

A felhő-optimalizált hajtáslánc az autó előre jelzett útvonala, az azon érvényben lévő, esetleges károsanyag-kibocsátási korlátozások és az aktuális időjárási viszonyok alapján automatikusan “tudja”, hogy mikor lehet energiát megtakarítani és üzemmódot váltani. A jövőben elképzelhető, hogy a helyi közösségek szigorú korlátozásokat vezetnek be azokra a járművekre vonatkozóan, melyek adott utakat vagy sávokat használhatnak, és kialakulhatnak olyan városközpontok, ahol kizárólag elektromos járműveket engednek közlekedni.

E technológia előnyei közé tartozik az is, hogy segít a vezetőknek betartani az ilyen előírásokat. Például a francia kormány fontolóra vette annak a lehetőségét, hogy olyan zónákat hozzon létre, ahol korlátozza a károsanyag-kibocsátást, míg Londonban, Berlinben, és Stockomban már most is léteznek ilyen övezetek. Ez a képesség tovább fokozná a Ford fejlett PHEV technológiájának teljesítményét, ami a benzinmotor és akkumulátor használatával több mint 800 kilométeres távolság megtételét teszi lehetővé – ez több, mint bármely más, hálózatról tölthető, vagy megnövelt hatótávolságú elektromos jármű futásteljesítménye.