Öko-drive

Bemutatták a londoni taxi elektromos utódát

A Nissan gyakorlatilag készen áll, hogy London rendelkezésére bocsájtsa a tradicionális „black cab” környezetbarát utódát, az elektromos Nissan NV200-at. A gyártó szerint most a városon és a kormányon van a sor, hogy biztosítsa a töltéshez szükséges hálózatot – amitől az egész projekt sikeressége függ.

A londoni elektromos taxi-projekt egy lépéssel közelebb került a megvalósuláshoz, miután a Nissan leleplezte az NV200 prototípust, mely leghamarabb 2013 elején kerülhet (teszt)forgalomba a brit főváros utcáin. A kisbuszos felépítménnyel rendelkező NV200 természetesen fekete fényezést kapott, és tolóajtókkal könnyíti meg az utasok ki- és beszállását. Utóbbi, és a színezett napfénytető egyelőre nem nyerte el a britek tetszését – legalábbis a The Guardian munkatársa nem szimpatizál a hagyománytörő megoldásokkal.

A számítások szerint az elektromos taxiflotta 20 százalékkal csökkentené London légszennyezettségét abban az esetben, ha mind a 22 ezer járművet az új Nissanokra cserélnék le. A japán cég dízel verziót is ígér a gépből, mely 50 százalékkal hatékonyabb a jelenleg forgalomban lévő autóknál. Boris Johnson, London polgármestere 2020-ra ígérte a teljesen elektromos taxiflotta megvalósulását, de a közgyűlés tagjai a lassan épülő elektromos hálózatot emlegetik fel mint jelentős akadályt.

A taxik teljes értékű forgalmazását 2014-re tervezi a Nissan, mivel megfelelő hálózat nélkül nincs is értelme üzembe helyezni őket. A kocsikat Barcelonában fogják gyártani, de az elektromos egységeket – akkumulátor és motor – a brit Sunderland-ben készítik.

Andy Palmer, a Nissan alelnöke elmondta, hogy az NV200 hatótávolsága elérheti a 320 kilométert is, melyhez az éjszakai töltést és egy napközbeni gyorstöltést vettek alapul. A gyorstöltés félórát vesz igénybe, és bármelyik ponton elvégezhető, melyet a város utcáin alakítanak ki.

„A labda a gyártók térfelén volt, most a városokén van, miszerint ki tudja megvalósítani az infrastruktúrát”- utalt arra Palmer, hogy London mellett New York és Tokió is versenyben van a projektért.

„A töltés jelenti a nagy kérdést. A szükséges hálózat kialakítása együttműködést igényel a kormánnyal és a hatóságokkal. Az ENV200 320 kilométeres hatótávval fog rendelkezni, de ez azon alapul, hogy a töltők a megfelelő helyen vannak. Nagyon sok munkát kell még elvégezni.”

Steve McNamara a Hivatásos Taxisofőrök Egyesületének titkára optimista az elektromos jövőt illetően:

„Az emberek azt gondolják, hogy a taxisok nem foglalkoznak ezzel, pedig egész nap a forgalomban ülünk”- idézte a Guardian az illetékest.

„Mindenkinél többet ülünk a szennyezett levegőben. Ezek nagyon csendesek, ami pihentető”- mondta az elektromos gépekről.

„Ez nem történhet elég hamar”- zárta McNamara.

YouTube előnézeti kép

Fotó: NissanEurope