Öko-drive

Tartja a menetrendet az elektromos busz

A vezetékmentes töltés lehetővé teszi, hogy a járművek gyakorlatilag a nap folyamán folyamatosan közlekedjenek. Mint a kísérleti projekttel kapcsolatos tudósítások elmondják: a buszok akkumlátorai a napi – általában tíz perces – járatszünetekben, a sofőr pihenési ideje alatt szinte maradéktalanul feltölthetők, a töltőket az úttesten helyezik el, azokat a busz mozgása indítja és zárja.

Olyan buszokról van szó, amelyek utaskapacitása a jelenleg közlekedő dízel üzemű buszokkal megegyezik, azaz ez utóbbiakat, ha a próbaüzem sikeres lesz, fokozatosan lecserélik a jövő év nyarától. Ezzel nem mellékesen egy év alatt a járat útvonalát 500 tonna széndioxidtól mentesítik.

Az angol város vezetése már annak tudatában fogott partnereivel a kísérletben, hogy a dízeles buszok üzemeléséhez adott támogatást megszüntették, azaz esedékes a buszjegyek árának emelése. Arra is számítanak, hogy az elektromos buszok gyártási költsége ezzel ellentétes, azaz csökkenő irányzatot mutat elterjedésükkel és a technika fejlődésével.

A buszokat egyébként az Arriva közlekedési vállalat üzemelteti, de a projektben több cég, többek között a japán Mitsui konszern európai vállalata, az Arup mérnöki tanácsadó cég és Wrigthbus brit járműgyártó cég is közreműködik – olvasható a green-car-guide.com portálon.

Fotó: flickr