Öko-drive

Lassan Kína is elhúzza a zöld csíkot?

Az Airbus a China Petroleum és Chemical Corporation-nal (Sinopec) közösen dolgozik azon, hogy biomasszán alapuló üzemanyagot használhassanak a többmilliárdos Népköztársaság repülőgépei. A gyártás feltétele, hogy a megújuló üzemanyag alapja Kínából származzon, és nem szabad versenyre kelnie a hazai gazdasággal – azaz ne jelentsen hátrányos konkurenciát a nemzeti ipar számára.

A felek azzal számolnak, hogy nagyjából hat hónap és 3 év közötti időtartammal kell számolni, mire előgyártási fázisba kerülhet a “1# bio-jetfuel” névre keresztelt üzemanyag. Az Airbus számára nem új keletű az ilyen projekt, mivel Latin-Amerikában, a Közel-Keleten, Európában, és Ausztráliában is dolgoznak hasonló bioüzemanyagon.

Az együttműködés célja, hogy csökkentsék a gépek károsanyag-kibocsátását és a repülőipar függőségét a fosszilis üzemanyagoktól. (Nem beszélve arról, hogy minél kevesebb adót kelljen fizetni az európai reptereken a kibocsátott szén-dioxid után. Jelenleg 8 euró/tonna ez az összeg, de csak az európai cégek hajlandóak kifizetni az összeget.)

Az Airbus azzal számol, hogy a 2012 és 2031 között megtankolásra váró 28 200 repülő 35%-a Ázsiából fog érkezni! Nem beszélve arról, hogy a kínai forgalom 6.8%-kal fog növekedni ugyanezen időszak alatt, szemben a világ többi részén várható 4.7%-kal.

„A bio repülőgép-üzemanyag egyre fontosabbá válik a repülésben és az energetikai piacon. Ez segíteni fogja, hogy a repülés fenntarthatóan növekedjen, és az üzemanyag iránti keresletnövekedés is fenntartható legyen” –mondta DAI Houliang, a Sinopec magas beosztású vezetője.

Az üzemanyagot a cég újonnan épített finomítójában fogják előállítani Sanghaj mellett. Ez a létesítmény azon kevesek egyike a világon, mely képes arra, hogy nagy mennyiségben állítson elő repülőgép-üzemanyagot biomasszából. Az Airbus tervei szerint vagy mezőgazdasági hulladék vagy használt olaj lenne az ideális alapanyag.