Öko-drive

Az „új” Forma-1 jobb lesz, mint a mostani

Továbbra is ellentmondásos vélemények övezik a 2014-ben debütáló új motorformulát. A motorgyártók úgy vélik, hogy nem szabad tovább halogatni az kisebb űrtartalmú turbómotorok alkalmazását, miközben a csapatok a jelentősen magasabb költségek miatt aggódnak.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kitart az álláspontja mellett, miszerint a környezetbarát(abb) utat kell járni, és arra van szükség, hogy az F1 releváns legyen az autóipar szempontjából:

„Ez egy merész kaland”- mondta Charlie Whiting a CNN-nek. „Egyre több környezetbarát rendszert fogunk bevezetni, ahogy az autóipar is ebbe az irányba halad”- tette hozzá az FIA versenyigazgatója.

„A jelenlegi 2.4 literes, V8-as szívómotorokról 1.6 literes, V6-so turbókra fogunk váltani. Jelenleg a KERS opcionális, de 2014-től, az új motorokkal már kötelező lesz, és az energia mennyisége, melyet vissza lehet majd nyerni, nagyjából tízszer akkora lesz, mint most.”

Alain Prost, aki korábban a Renault gyári csapatának is a versenyzője volt, lelkes támogatója a kisebb fogyasztásnak, és annak, hogy az F1 szorosabbra fűzze a kapcsolatot a közúti járművek technológiájával.

„A gazdasági válság miatt, és minden más oknál fogva, mint amilyen a nagyon drága üzemanyag, egy más irányba kell menni az autóiparban”- mondta a négyszeres bajnok francia, aki a Renault nagyköveteként is tevékenykedik.

„A Forma-1-nek pedig követnie kell ezt az utat. Ha nem így tesz, akkor egyre kevésbé fog kapcsolódni az autóiparhoz.”

Az új erőforrásokban az elektromos áram táplálhatja majd a turbófeltöltőt, és a boxutcában is kizárólag elektromos üzemmódban fognak közlekedni az autók. Azaz egyre nagyobb teret kap a hibrid hajtás, amit Prost is támogat:

„Lesz egy elektromos motor a turbón, majd az elektromosságot visszanyerjük, és betápláljuk az akkumulátorba. Az üzemanyag-fogyasztás nagyjából fele lesz a jelenleginek. A boxutcában pedig nem lesz zaj, ami szintén egy jó jele a haladásnak.”

Vannak azonban olyanok, akik annyira nem lelkesednek a zöld útért, és a kisebb motorokért – vagy éppen az elektromos hajtásért.

„Szerintem nagyon fontos, hogy a technológiával és a környezettel kapcsolatos kutatások és fejlesztések úgy történjenek, hogy közben ne veszítsük el a versenyzés esszenciáját”- mondta Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke.

„Amikor meghallottam, hogy elektromos autók is lehetnének a Forma-1-ben, arra gondoltam, hogy ez egy vicc. Mert ez nem lenne F1. Ez nem az érzelmekről szólna, és nem is sport. Úgy kell előre tekintenünk, hogy ne veszítsük el a sport esszenciáját.”

A fent már idézett Whiting jót mosolyog Montezemolo kijelentésén, de ő is tudja, hogy mennyire fontos a Forma-1-ről alkotott kép:

„A lényeg az F1 esszenciája. Nos, ez a technológia, a versengés, és izgalmas is egyben. Nem gondolom, hogy az emberek emiatt teljesen elfordulnának a Forma-1-től. Sőt, szerintem jobb lesz tőle.”

Fotó: Renault_Live/Twitter