Öko-drive

Audi F12: az elektromos mobilitás kísérleti nyula

Az Audi 2009-ben hozta létre azt a központot, mely elektromos mobilitás jövőjével kapcsolatos kutatásokért felel. A részleg első terméke a kívülről az R8-asra hajazó F12, melyet három elektromotor hajt.

Az F12 e performance prototype háromévnyi kutatómunka gyümölcse: az Audi a Robert Bosch GmbH-val, a Bosch Engineering GmbH-val, és az RWTH Aachen University három tagintézményével dolgozott együtt 2009 óta, hogy létrehozzák a teljesen elektromos modellt. A projektet a három évvel ezelőtt alapított Audi Electronics Venture GmbH kezdeményezte, és 36 millió eurós büdzséből gazdálkodhattak.

Az volt a cél, hogy egy olyan platformot alkossanak az elektromos autók számára, mely számos modellben szerepelhet a jövőben – legyen szó SUV-ról, sportkocsiról, vagy teljesen hétköznapi, városi használatra szánt típusról. Fontos, hogy a flexibilis platform plug-in hibrid technológiát is rejt magában.

A német oktatásügyi és kutatási minisztérium 23 millió euróval járult hozzá a fejlesztésekhez, mivel a konzorciumba számos egyetem is betársult.

„A csapatunk a mérnöki művészetet, a kreativitást, és egy adag olyan gondolatot egyesít, melyek egymást keresztezik”- mondta Dr. Christian Allmann, az egyik projektmenedzser. „Fiatal és független szabadgondolkodók dolgoztak együtt az Audi és a Bosch technikai részlegeivel. Nagyon élveztük, hogy folyamatosan megosztottuk egymással a tudásunkat és az eltérő munkakultúrát”- tette hozzá.

Ami az F12-őt illeti, a gép egyik kulcsfontosságú pontja a nagyfeszültségű akkumulátorcsomag: a két külön álló blokkra osztott egység összkapacitása több mint 38 kWh. Minden egyes blokk 200 makrocellából áll. A cellákat elválasztó falak ferdék, hogy egy baleset esetén a cellák el tudjanak mozdulni egymáshoz képest, növelve a biztonságot.

Az autó mozgatásáról három elektromotor gondoskodik, melyek egymástól függetlenül vezérelhetőek. Lassú haladásnál csak az első tengelyen elhelyezett szinkronmotor működik, míg nagyobb tempó mellett bekapcsolódnak a hátsó tengelynél lévő aszinkronmotorok is. A három egység együttes teljesítménye 204 lóerő, maximális nyomatéka 550 Nm. A motorok összjátékának köszönhetően egy elektromos quattróról beszélhetünk.

Az F12 alapvető funkcióit a középkonzolon elhelyezett gombok – Park, Reverse, Neutral és Drive – segítségével választhatjuk ki, de minden más az autóból kivehető tablettel irányíthatunk.

YouTube előnézeti kép