Öko-drive

Repülőgépek a „javulás útján”

Algából vagy a Fülöp-szigeteken őshonos jatropha nevű növényből készül-e majd a repülőgépek által többnyire használt alternatív üzemanyag?

A fenntartható közlekedés kérdéseivel foglalkozó mobilité-durable.org portál szerint a légi ipar éveken belül döntésre jut ez utóbbi kérdésben is, újabb lépést téve a környezetbarátibb légi közlekedés megteremtéséhez.

Addig is a repülőgépek tervezői fáradoznak azon, hogy a repülés költségei, a mérsékeltebb üzemanyagfogyasztás révén csökkenjenek. A fejlesztések ennek kapcsán egyebek között a gépek aerodinamikai tulajdonságainak javítását célozzák. Ez esetben ugyanis a szokásos utazósebesség kevesebb üzemanyaggal is biztosítható. Olyan megoldásokat keresnek, hogy a gépek a jelenleginél hamarabb, jóval kisebb „nekifutással” tudjanak a levegőbe emelkedni. Nem ejtették még Victor Uribe tervét, az A350H projektnév alatt futó delfinformát utánzó repülőgépét, amely a tervező elképzelései szerint gyakorlatilag helyből lenne képes a levegőbe emelkedni.

Az autóiparban már elterjedt elektromos motor koncepciójának átvétele is izgatja a repülőgép-konstruktőröket. A francia Safran cég a gépek szerkezetében végbemenő pneumatikus és hidraulikus mozgatást bízná villanymotorokra, kiváltva ezzel a hagyományos üzemanyagfelhasználás egy részét.

Az amerikaiak, a NASA megbízásából, már keresik a kis zajkibocsátású repülőgép kialakítását. A kutatás ezen vonala a repülőgépek felszállásával kapcsolatos fejlesztésekhez kapcsolódik. Mint ismertes, a repülés ezen kezdeti szakasza jár a legnagyobb zajszennyezéssel. Az elképzelés szerint 2030-ra már csak kis zajkibocsátású gépek kerülhetnének újként forgalomba, melyek üzemanyagfogyasztása is ez időre már jelentős mértékben csökkenne a most forgalomban lévő gépekhez képest.