Öko-drive

Szépségtapasz? Csökkent a Forma-1 szén-dioxid-kibocsátása

A két évet felkaroló időszak erőfeszítéseiben nyolc csapat vett részt (Caterham, Lotus, Marussia, Mercedes AMG Petronas, Sahara Force India, Sauber, Vodafone McLaren), azaz kimaradt két élmenő (Ferrari és Red Bull), a Toro Rosso, és az időközben megszűnt HRT is. (Egyik sem tagja a FOTA-nak.) Az eredmény egy kívülről ellenőrzött folyamatnak köszönhető, melynek az volt a célja, hogy csökkentsék a kibocsátást a 2009-es kiindulási alaphoz képest – olvasható a FOTA és a Trucost közleményében. (Utóbbi végezte a szükséges méréseket és elemzéseket.)

A Trucost arra a megállapításra jutott, hogy a hatékonyabb üzemanyag-használatnak köszönhetően 24%-kal csökkentették az F1-es autók kibocsátását. A közlemény szerint ez is alátámasztja azt, hogy mekkora potenciál van a szén-dioxid-kibocsátás lefaragásában az autóipar terén, és egyben bizonyítéka annak, hogy a Forma-1 mennyire releváns terepe az új technológiák kifejlesztésének.

„Turbófeltöltés, üzemanyag-befecskendezés, változó szelepvezérlés, és kinetikus energia-visszanyerő rendszer (KERS): ez mind a Forma-1-ben lett kifejlesztve. A csapatok továbbra is invesztálni fognak technológiákba, hogy segítsenek feltérképezni a forrásokat és a környezetvédelmi kihívásokat.”

A Trucost arra jutott, hogy összesen 14%-kal csökkent az elektromos áram felhasználásából származó károsanyag-kibocsátás, ami annak tudható be, hogy korlátozták a szélcsatorna-használatot. Újabb 14%-kal csökkent az új alkatrészek és nyersanyagok beszerzéséből származó légszennyezés.

De nemcsak pozitív változások történtek 2009 óta: több üzemanyagok használnak fel a pályán kívüli tevékenységek alatt, az üzleti utakon és a szállítmányozás során. Ezek arra vezethetőek vissza, hogy a több futam miatt jelentősen többet kell utaznia a Forma-1-nek, és nagyobb távot is kell teljesíteniük.

Martin Whitmarsh, aki a McLaren Mercedes csapatfőnöke, és egyben a FOTA elnöke is, boldogan beszélt a kezdeti eredményekről:

„El vagyunk ragadtatva attól, hogy sikerült elérnünk ilyen jelentős csökkenést a károsanyag-kibocsátásunkban, amikor még ennyire korai szakaszában vagyunk a kalandunknak. Továbbra is koncentrálni fogunk az üzemanyag-hatékonyságra, és vizsgálunk olyan lehetőségeket, hogy sokkal hatékonyabb szállítmányozási módokra váltsunk.”

Fotó: Red Bull Racing